קרדיולוגיה

הצגת פרוצדורה קרדיולוגית התערבותית בשידור חי במהלך כנס ה-EuroPCR כמעט והסתיימה באסון (Die WeltWoche)

הצגת מקרה בשידור חי במהלך כינוס ה-EuroPCR בשנה שעברה, שנועדה להדגים כיצד להימנע מסיבוכים פטאליים במהלך פרוצדורות התערבותיות, כמעט והסתיימה באסון, כך מתפרסם בעיתונות בשוויץ. בסרטון שהועבר בשידור חי, אישה בת 72 שנים עברה צנתור כלילי אלקטיבי של אחד העורקים הכליליים, במהלכו פיתחה פרפור חדרים, שנראה היה כי לא זוהה ע”י הקרדיולוגים עד שחברים בפאנל ובקהל ציינו זאת. בהמשך, מפעיל המצלמה ניסה לחפש דפיברילטור.

הסרטון אינו זמין באתר ה-EuroPCR, אך פורסם באתר האינטרנט של המגזין, Die WeltWoche, המדווח כי הסרטון נעלם מאתר הכינוס.

המקרה והעניין הרב שעורר חודשים לאחר מכן ללא ספק מציתים מחדש את הדיונים בנוגע לחשיבות הלימודית, והסיכונים האפשריים, של מקרים המועברים בשידור חי בכנסים קרדיולוגים.

באופן אירוני, המפגש התמקד בסיבוכים בעלי תוצאות פטאליות במהלך פרוצדורות התערבותיות ונועד להדגים את החשיבות של בטיחות. בכל שלב במהלך השידור החי יסבירו לקהל כיצד לצפות סיבוכים העלולים להופיע וכיצד למנוע אותם. לאחר השידור החי, שישה דוברים שונים הציגו מקרים קודמים שהסתבכו קשות. עם זאת, הפרוצדורה לא הלכה כמתוכנן.

בדקה ה-32 לסרטון, בזמן שהקרדיולוגים בשוויץ עוסקים בדיון עם חברי הפאנל בפריז בנוגע לגישה הטובה ביותר למניעת נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד, החולה מפתחת פרפור חדרים. בסרטון, הקרדיולוגים בשוויץ ועמיתיו מתמקדים בצנתר ושומעים את הקרדיולוג אומר כי ישנה בעיה, לאחר מכן הוא מוסיף כי “הייתה בעיה עם המטופלת”, וממשיך ואומר “לא, לא, הכל בסדר”.

ניתן לשמוע אוסף גיבובי שיחות ברקע, ומנהלת המפגש אומר בצורה רגועה: “אתם זקוקים לדפיברילטור”, בשלב זה הקרדיולוג המצנתר אומר “דפיברילציה, דפיברילציה, איפה הדפיברילטור? עשינו טעות בזמן השיחה…” המצלמה פונה מאחורי המוניטור והצופים אינם יכולים עוד לראות את שמתרחש. השידור החי מופסק על-מנת לאפשר לצוות הרופאים לטפל בחולה.

מנהלת המפגש מזכירה לקהל כי פרפור חדרים במהלך פרוצדורה הינה הפרעת קצב שכולם נתקלו בה במהלך עבודתם. נדרש לתת מכת חשמל ולא יותר. לא מדובר בעניין גדול ומדובר בחלק מעבודתו של קרדיולוג התערבותי.

מאוחר יותר חוזר השידור החי לצוות בשוויץ והחולה יציבה, הקרדיולוג המצנתר מסכים עם ההערות של חברי הפאנל והקהל כי ייתכן ופרפור החדרים נבע מהכנסת הצנתר רחוק מדי לתוך החלק הפרוקסימאלי של עורק ה-LAD.

הרופאים ממשיכים לדון בגישות הטובות ביותר, גודל תומכנים וממצאים הדמייתיים, כולל OCT (Optical Coherence Tomography) עם התקדמות המקרה. בדקה ה-46 לסרטון, בשלב ההתייחסות מהקהל, אחד מהחברים בקהל פונה למיקרופון ומסביר כי הוא מגיע ממדינה קטנה, אך במעבדת הצנתורים שלו, מדובר במקרה שאורך כשבע דקות עם דיקור פמוראלי וכי אינו מבין על מה המקרה הנ”ל. באנגלית רהוטה הוא מציג את דעתו כי ניתן היה להשלים את המקרה עם חשיפה לכמות קטנה בהרבה של חומר ניגוד (החולה סבלה מאי-ספיקת כליות כרונית), הכנסת תומכן מתכת ערום וללא צורך בבדיקות הדמיה מתקדמות. הצהרה זו זכתה לתשואות כפיים מהקהל.

מנהלת המפגש ניסתה להרגיע את הקהל וקבעה כי לעולם אין אמת אחת בקרדיולוגיה התערבותית והשיבה את הדיון בחזרה למקרה.

מתוך Die WeltWoche

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה