קרדיולוגיה

הערכת הבטיחות והיעילות של פרדקסה לעומת קומדין לפי התפקוד הכלייתי בחולים עם פרפור פרוזדורים במחקר RE-LY (מתוך Circulation)

הפרעה בתפקוד הכלייתי מעלה את הסיכון לאירועים מוחיים ודימומים בחולים עם פרפור פרוזדורים ומנתוני מחקר RE-LY (Randomized Evaluation of Long-Term Anticoagulant Therapy) עולה כי היעילות של שני מינוני פרדקסה (Dabigatran) הייתה עקבית, ללא תלות בתפקוד הכלייתי הבסיסי של המטופלים. עם זאת, בחולים עם קצב פינוי גלומורולארי של 80 מ”ל לדקה, או יותר, תועד סיכון נמוך משמעותית לדימומים מג’וריים עם שני מינוני פרדקסה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפינוי של פרדקסה נעשה ברובו דרך הכליות (כ-80%). מנתוני מחקר RE-LY עלתה עדיפות לפרדקסה על-פני קומדין במניעת אירועים מוחיים ותסחיפים סיסטמיים עם טיפול במינון של 150 מ”ג, וסיכון נמוך יותר משמעותית לדימומים מג’וריים עם טיפול במינון של 110 מ”ג. כעת ביקשו החוקרים לבחון את הבטיחות והיעילות של הטיפול בהתאם לתפקוד הכלייתי הבסיסי של החולים.

קצב הפינוי הגלומרולארי נקבע באמצעות נוסחאות Cockroft-Gault, CKD-EPI (Chronic Kidney Disease Epidemiology Collaboration) ו-MDRD (Modification of Diet in Renal Disease) בכל החולים עם נתונים זמינים אודות התפקוד הכלייתי (17,951 חולים) וקצב הפינוי הגלומרולארי לפי Cystatin C נקבע בתת-אוכלוסיה שכללה 6,190 חולים עם נתונים זמינים.

ב-32.6% מהחולים קצב הפינוי הגלומרולארי עמד על 80 מ”ל לדקה, או יותר, ב-47.6% קצב הפינוי עמד על 50-80 מ”ל לדקה וב-19.8% מהחולים קצב הפינוי הגלומרולארי עמד על פחות מ-50 מ”ל לדקה לפי נוסחת Cockroft-Gault. לפי משוואת CKD-EPI, השיעורים המקבילים עמדו על 21.6, 59.6% ו-18.8%, בהתאמה. שיעור האירועים המוחיים או התסחיפים הסיסטמיים היה נמוך יותר עם פרדקסה במינון 150 מ”ג ודומה עם מינון של 110 מ”ג, פעמיים ביום, בהשוואה לקומדין, ללא הטרוגניות משמעותית בתתי-קבוצות שהוגדרו לפי התפקוד הכלייתי. באשר לתוצא של דימום מג’ורי, תועדה אינטראקציה משמעותית בין הטיפול והתפקוד הכלייתי לפי נוסחאות CKD-EPI ו-MDRD, בהתאמה. הירידה היחסית בדימום המג’ורי עם שני מינוני פרדקסה, בהשוואה לקומדין, הייתה גדולה יותר בחולים עם קצב פינוי גלומרולארי של 80 מ”ל לדקה ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מניתוח נתוני מחקר RE-LY עולה כי לפרדקסה יעילות שאינה תלויה בתפקוד הכלייתי הבסיסי, אך הטיפול בטוח יותר במטופלים עם קצב פינוי גלומרולארי של 80 מ”ל לדקה, או יותר.

Circulation. 2014;129:951-952

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה