התועלת של טיפול בסטטינים בחולים עם מחלת עורקים היקפית (Eur Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר REACH, מהן עולה כי בחולים עם מחלת עורקים היקפית, טיפול בסטטינים מלווה בירידה של 18% בשיעור הסיבוכים בגפיים, כולל החמרת תסמינים, רה-וסקולריזציה היקפית וקטיעה עקב איסכמיה.

לאור השכיחות הגבוהה של אירועים קרדיווסקולאריים, ההנחיות הנוכחיות תומכות במתן טיפול בסטטינים לחולים עם מחלת עורקים היקפית. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של טיפול בסטטינים על הפרוגנוזה של הגפה בחולים עם מחלת עורקים היקפית תסמינית, שלקחו חלק במאגר REACH.

הטיפול בסטטינים נבחן בתחילת המחקר ולאורך המחקר. החוקרים ערכו השוואה בין מטופלים בסטטינים ואלו שלא קיבלו את הטיפול הנ”ל להערכת שיעור הסיבוכים בגפיים (החמרה בצליעה/אירוע חדש של איסכמיה קריטית של הגפה, רה-וסקולריזציה מילעורית/ניתוחית, או קטיעה) לאחר ארבעה שנים ושיעורי תמותה קרדיווסקולארית/אוטם שריר הלב/אירוע מוחי.

מדגם המחקר כלל כ-5,800 חולים עם מחלת עורקים היקפית תסמינית. שיעורי הטיפול בסטטינים בתחילת המחקר עמדו על 62.2%. בחולים שטופלו בסטטינים נרשם סיכון נמוך יותר משמעותית לסיבוכי גפיים לאחר ארבע שנים, בהשוואה לאלו שלא נטלו סטטינים (22.0% לעומת 26.2%, יחס סיכון של 0.82, p=0.0013). התוצאות היו דומות כאשר החוקרים בחנו את הטיפול בסטטינים כמשתנה תלוי-זמן. בדומה, נרשמה ירידה בשיעור המשולב של תמותה קרדיווסקולארית/אוטם שריר הלב/אירוע מוחי (יחס סיכון של 0.83, p=0.01).

מממצאי המחקר עולה כי טיפול בסטטינים אינו רק מפחית את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים, אלא גם משפיעה לטובה על הפרוגנוזה של חולים עם מחלת עורקים היקפית.

Eur Heart J (2014)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה