החשיבות הפרוגנוסטית של דיכאון בחולים עם תסמונת כלילית חדה (Circulation)

לאחר סקירה נרחבת של הספרות הרפואית להערכת הסיכון למחלות לב על-רקע דיכאון, פאנל מומחים מטעם ה-AHA (American Heart Association) קובע כי יש לצרף את דיכאון לרשימת גורמי הסיכון למחלות לב, ביחד עם השמנת-יתר, סוכרת, יתר לחץ דם ועישון.

המומחים טוענים כי הממצאים תומכים בהוספה רשמית של דיכאון לרשימת גורמי הסיכון המאושרת למחלות לב, עם עליה בסיכון לסיבוכים, כולל תמותה מכל-סיבה ותמותה לבבית, בחולים עם תסמונת כלילית חדה.

ברקע למחקר מסבירים המומחים כי כ-20% מכלל החולים עם תסמונת כלילית חדה, אוטם שריר הלב, או אנגינה לא-יציבה, עונים גם על הקריטריונים הקליניים לדיכאון מג’ורי, ובשיעור הרבה יותר גדול ניתן לזהות תסמיני דיכאון. למרות שמחקרים פרוספקטיביים, סקירות סיסטמיות ומטה-אנליזה תיעדו קשר בין דיכאון ובין עליה בתחלואה ותמותה במגוון אוכלוסיות של חולי לב, דיכאון עדיין לא זכה להכרה רשמית כגורם סיכון לפרוגנוזה גרועה בחולים עם תסמונת כלילית חדה לפי ה-AHA וארגונים אחרים. במסגרת ההצהרה המדעית הנוכחית ביקשו החוקרים לסקור את העדויות הזמינות ולקבוע אם יש לקדם דיכאון לרמה של גורם סיכון בחולים עם תסמונת כלילית חדה.

החוקרים ערכו סקירה ספרותית סיסטמית להערכת דיכאון וסיבוכים רפואיים לאחר תסמונת כלילית חדה, כולל תמותה מכל-סיבה, תמותה לבבית ותוצא משולב של תמותה ואירועים לא-פטאליים. בסקירה בחנו החוקרים את עוצמת המחקרים, העקביות והאפשרות להכללת התוצאות על אוכלוסיות אחרות.

בסקירה נכללו 53 מחקרים פרטניים (32 דיווחו על הקשר עם תמותה מכל-סיבה, 12 דיווחו על תמותה לבבית ו-22 דיווחו על התוצא המשולב), וכן ארבע מטה-אנליזות. החוקרים זיהו הטרוגניות בין המחקרים במונחים של הרכב דמוגרפי של מדגם המחקר, הגדרות ומדדי דיכאון, משך המעקב ומשתנים שונים שנכללו במודל רב-משתנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות ההטרוגניות של המחקרים שנכללו בסקירה הנוכחית, העדויות תומכות בהמלצה להתייחס לדיכאון כגורם סיכון לסיבוכים רפואיים בחולים עם תסמונת כלילית חדה.

Circulation. Published online February 24, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה