הנחיות חדשות מטעם ה-AAN למניעת אירועים מוחיים על-רקע פרפור פרוזדורים (Neurol)

 

איגוד ה-AAN (American Academy of Neurology) פרסם הנחיות חדשות למניעת אירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים, שאינו על-רקע מחלת מסתמים. ההנחיות העדכניות פורסמו במהדורת 25 בפברואר של כתב העת Neurology, עם דגש מרכזי על שיקול דעת קליני.

המומחים מציינים כ למרות המלצה לטיפול בנוגדי-קרישה פומיים, יש מקום לשיקול דעת קליני של הרופא המטפל ולכן כעת דירוג ההמלצה לטיפול זה הוא B ולא A. הם מדגישים כי עם מעדיפים לפרסם המלצות לטיפול ולא הוראות לטיפול. ההנחיות שוברות גם את המוסכמות בנוגע להמלצה על טיפול נוגד-קרישה בקשישים, גם באלו המועדים לנפילות או סובלים מדמנציה.

ההמלצות מיועדות לנוירולוגים אך ישמשו גם קרדיולוגים, פנימאים, רופאי משפחה ואחיות, והן מבוססות על עדויות ממחקרים קליניים בכל תחום. ההמלצות לא כללו מאמרי דעה או סקירות.

באילו חולים לטפל?

באשר לטיפול באנטי-תרומבין, ההנחיות קובעות את ההמלצות הבאות:

דרגה B:

·         יש לייעץ לחולים עם פרפור פרוזדורים, שאינו על-רקע מחלת מסתמים, כי ההחלטה לטיפול בתרופות אנטי-תרומבוטיות חייבת להיקבע לאחר הערכת התועלת האפשרית של הפחתת הסיכון לאירועים מוחיים אל מול הנזק האפשרי עקב סיכון מוגבר לדימומים מג’וריים, ועל רופאים להדגיש את חשיבות שיקול הדעת הקליני והעדפות אישיות בהחלטה זו.

·         על רופאים להציע באופן שגרתי טיפול נוגד-קרישה לחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתמים והיסטוריה של אירוע איסכמי חולף או אירוע מוחי.

·         על רופאים להתבסס על סכמה לריבוד הסיכון בכדי להסביר את שיקול הדעת שלהם בנוגע לטיפול בנוגדי-קרישה, אך אין להשתמש בסף המקובל של מדדים שונים כהתוויה דפיניטיבית למתן נוגדי-קרישה.

דרגה C:

·         רופאים יכולים להימנע מהצעת טיפול נוגד-קרישה לחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתמים ללא גורמי סיכון נוספים. לחולים אלו ניתן להציע טיפול באספירין אך ניתן גם לא להציע כל טיפול נוגד-טסיות.

איזה נוגד-קרישה?

באשר לבחירת נוגד הקרישה, ההנחיות קובעות את ההמלצות הבאות:

דרגה B:

·         בחולים בסיכון מוגבר לדימום תוך-גולגולתי, על רופאים להמליץ על טיפול ב-Dabigatran, Rivaroxaban, או Apixaban, לחולים הנדרשים לטיפול נוגד-קרישה, מאחר ואלו מלווים בסיכון נמוך יותר לדימום תוך-גולגולתי, בהשוואה לקומדין.

·         על רופאים להציע טיפול ב-Dabigatran, Rivaroxaban, או Apixaban לחולים שאינם יכולים או מוכנים להשלים בדיקות תדירות להערכת מדדי INR.

דרגה C:

·         בחולים שכבר מטופלים בקומדין ומאוזנים היטב, רופאים עשויים להמליץ על המשך טיפול בקומדין במקום החלפה לטיפול בנוגד-קרישה פומי חדש.

·         בחולים עם סיכון מוגבר לדימומים ממערכת העיכול הנדרשים לטיפול נוגד-קרישה, רופאים יכולים להציע טיפול ב-Apixaban.

בחולים שאינם מתאימים לטיפול בקומדין, Apixaban הינה הבחירה הראשונה, בהשוואה לטיפול בנוגדי-קרישה חדשים אחרים (דרגה B). במידה ותרופות אלו אינן זמינות, אזי ניתן לשקול שילוב של אספירין וקלופידוגרל (דרגה C).

נוגדי קרישה מומלצים גם לחולים מבוגרים

ההנחיות הנוכחיות שונות מהנחיות קודמות לאור התייחסות לקבוצות ספציפיות. לדוגמא, ההנחיות נוטות לטובת טיפול בנוגדי-קרישה לקשישים, המועדים לנפילות.

הגישה הקונבנציונאלית היא להפסיק את הטיפול בנוגדי-קרישה בחולים אלו לאור הסיכון לדימומים במידה ויפלו, אך הסיכון לפרפור פרוזדורים ואירוע מוחי עולה עם הגיל, וזו בדיוק האוכלוסיה הנדרשת לטיפול התרופתי. אחד המחקרים בנושא קבע כי חולה צריך ליפול 295 פעמים בשנה בכדי לבטל את התועלת של מניעת אירועים מוחיים הודות לטיפול בנוגדי-קרישה.

באשר לסקירה לפרפור פרוזדורים, ההנחיות קובעות כי מומלץ ניטור ממושך יותר אחר חולים עם אירוע מוחי קריפטוגני. ההמלצה בדרגה C קובעת כי בחולים עם אירוע מוחי קריפטוגני ללא פרפור פרוזדורים ידוע, רופאים עשויים להשלים בדיקות להערכת קצב הלב לפרקי זמן ארוכים יותר (למשל, למשך שבוע ומעלה) במקום תקופות קצרות יותר (24 שעות בלבד).

Neurol. 2014;82:716-724

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

  • האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    בחולים עם מיגרנה שהחליפו מטיפול פומי בטריפטנים לטיפול ב- Ubrogepant (אוברלוי) דווח על תוצאות טובות יותר, בהשוואה לחולים שבחרו להחליף לתכשיר אחר ממשפחת טריפטנים, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Headache Society. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית ההנחיות לטיפול בארצות הברית ממליצות כי חולים ינסו לפחות שני טריפטנים שונים לפני נסיון […]

  • הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    ירידה בראיה וברגישות לניגודיות מלוות בסיכון מוגבר להיארעות דמנציה בקשישים וירידה ברגישות לניגודיות לאורך הזמן מצויה בקורלציה עם הסיכון להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. החוקרים בחנו את הקשר בין תפקודי הראיה ובין הסיכון לדמנציה ב-2,159 גברים ונשים (גיל ממוצע של 77.9 שנים; 54% נשים) ממחקר National Health […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vyvgart לטיפול במבוגרים עם CIDP (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vyvgart לטיפול במבוגרים עם CIDP (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את משלב Efgartigimod Alfa ו-Hyaluronidase (או Vyvgart-Hyrtulo) לטיפול במבוגרים עם אבחנה של CIDP (או Chronic Inflammatory Demyelinating Polyneuropathy). המומחים מסבירים כי Vyvgart הינו התכשיר הראשון ממשפחת Neonatal Fc Receptor Blocker, שאושר לטיפול ב-CIDP ויהיה זמין במתן חד-שבועי כזריקה תת-עורית. במחקר ADHERE בשלב 3, 69% מהחולים שטופלו […]

  • קדם רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר (JAMA Netw Open)

    קדם רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר (JAMA Netw Open)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי קדם-רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר French Conception Study, מחקר עוקבה פרוספקטיבי ארצי הכולל למעלה מ-1.9 מיליון הריונות, כאשר האימהות היו במעקב ממוצעה לאורך תשע שנים. מהנתונים עולה כי כ-3% מהאימהות […]

  • בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    במבוגרים מעל גיל 50 שנים המדווחים על בדידות רבה תועדה עליה של 56% בסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת eClinicalMedicine. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health and Retirement Study לשנים 2006-2018 לבחינת הקשר בין בדידות והיארעות אירוע מוחי לאורך הזמן. בין השנים 2006 ו-2008 השיבו 12,161 מבוגרים מעל גיל 50 שנים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה