תזונה צמחונית קשורה עם ירידה ברמות לחץ דם (JAMA Intern Med)

מאת  מערכת אי-מד

תזונה צמחונית קשורה עם הפחתה של רמות לחץ דם בהשוואה לתזונה רגילה, כך עולה ממטה אנליזה חדשה המתפרסמת ב-JAMA Intern Med .

המחברים סקרו למעלה מ-250 מחקרים שכללו תזונה צמחונית, ביניהם 7 מחקרים קלינים (מהם 6 אקראיים) ו-32 מחקרים תצפיתיים שכללו מדידות רמות לחץ דם.

התזונות הצמחוניות שנבחנו כללו טווח שנע בין תזונה טבעונית, תזונה שכוללת ביצים וחלב, ומחקר אחד שכלל גם צריכת דגים אך לא בשר.

החוקרים מדווחים שההפחתה ברמות לחץ דם שנמצאה בצרכני התזונה הצמחונית הייתה גם בלחץ הדם הסיסטולי וגם הדיאטסולי בהשוואה לתזונה הרגילה, כשהפחתה זו נמצאה גם במחקרים הקליניים וגם בתצפיתיים (שבהן הירידה ברמות לחץ הדם הייתה גדולה יותר).

להלן הירידה ברמות לחץ הדם בתזונה צמחונית בהשוואה לתזונה ללא הגבלה:
















סוג המחקר סיסטולי, mm Hg דיאסטולי, mm Hg p
קליני -4.8 -2.2 <0.001
תצפיתי -6.9 -4.7 <0.001

לדעת החוקרים, האפקט החיובי של הורדת לחץ הדם תחת תזונה צמחונית שנמצא במטה-אנליזה זו הוא מובהק ואינו מוטל בספק. החוקרים מציינים שלהערכתם, בדומה למעבר לדיאטת DASH , ההשפעה על רמות לחץ הדם במעבר לתזונה צמחונית הוא מהיר. זאת בשל רמות אשלגן גבוהות יותר הנמצאות בתזונה צמחונית מחד, ורמות נמוכות יותר של שומן רווי מאידך. בנוסף, במקרים רבים מעבר לתזונה צמחונית קשור גם לירידה במשקל, שבעצמה משפיעה על ירידה ברמות לחץ דם.

כמו כן, צמחונות עשויה להיות קשורה לסגנון חיים בריא יותר העשוי להשפיע על רמות לחץ דם, אך במחקרים רבים שבהם נעשה שימוש באנליזה, נעשתה בקרה על גורמי סיכון אחרים כמו סגנון חיים, ולכן השפעת התזונה הצמחונית נראית כעומדת בפני עצמה וכמובהקת.

החוקרים ממליצים על מחקרים נוספים שיבחנו את מרכיבי התזונה הצמחונית ואת השפעתם הספציפית על הפחתת רמות לחץ דם, וכן אם למעבר לתזונה צמחונית עשוי להיות אפקט מגן מפני התפתחות של יתר לחץ דם.

JAMA Intern Med2014; DOI:10.1001/jamainternmed.2013.14547

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה