חשיבות הטיפול בתרופות אנטי-אריתמיות לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים (Eur Heart J)

ממחקר פיילוט אירופאי בחולים עם פרפור פרוזדורים שעברו אבלציה באמצעות צנתר עולה כי רק למעלה מ-40% מהחולים אינם סובלים מהפרעת הקצב שנה לאחר הפעולה, במידה ואינם מקבלים טיפול בתרופות אנטי-אריתמיות. בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי תועדו שיעורי הצלחה גבוהים יותר, בהשוואה לחולים עם פרפור פרוזדורים פרסיסטנטי או ממושך.

הנתונים פורסמו בדו”ח חדש, המופיע בכתב העת European Heart Journal ומבוססים על מחקר Euro-Observational Research Program AF Ablation Pilot Study מטעם ה-European Heart Rhythm Association. מחקר הפיילוט הינו חלק ממאגר פרוספקטיבי להערכת המאפיינים הקליניים של חולים עם פרפור פרוזדורים שעברו אבלציה ואת הפרוצדורות האבחנתיות והטיפולים שניתנו במהלך האבלציה במרכזים ברחבי אירופה.

במחקר הפיילוט, 1,391 חולים עברו אבלציה של פרפור פרוזדורים ב-72 מרכזים בנפח בינוני עד גבוה בעשר מדינות אירופאיות. כל בית חולים כלל 20 חולים שעברו אבלציה ראשונה של פרפור פרוזדורים באמצעות צנתר, והתוצאות הקליניות נבחנו לאחר שנה אחת.

באשר להצלחת הטיפול, ב-73.7% מהחולים לא תועדה הפרעת קצב לאחר שלושה חודשים ועד לאחר 12 חודשי מעקב. בסיכומו של דבר, 40.7% מהחולים טופלו בהצלחה באבלציה ולא נטלו טיפול בתרופות אנטי-אריתמיות לאחר שנה אחת, אם כי הפרוטוקול לא דרש שהרופאים יפסיקו את הטיפול התרופתי לאחר שלושת החודשים הראשונים לאחר הפעולה. שיעורי ההצלחה הגבוהים ביותר תוארו בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי (43.7%) והשיעורים הנמוכים ביותר תועדו בחולים עם פרפור פרוזדורים פרסיסטנטי (30.2%). אבלציה שנייה נערכה ב-18.3% מהחולים ו-43.4% עדיין נטלו תרופות אנטי-אריתמיות לאחר 12 חודשים.

לאחר שנה אחת, 65% מהחולים עדיין נטלו טיפול בנוגד-קרישה. מבין החולים בסיכון הגבוה ביותר לתרומבוזיס, מבין אלו עם מדד CHADS2-Vasc של מעל 1, רק 76.2% מהחולים נטלו נוגדי-קרישה פומיים. מנגד, כמחצית מהחולים בסיכון נמוך לתסחיף לבבי (CHADS2-Vasc של 0) עדיין נטלו נוגדי-קרישה. ממצאים אלו מעידים על הקושי ביישום הנחיות פשוטות בחיי היומיום, גם במרכזים מנוסים בביצוע אבלציה באמצעות צנתר.

סיבוכים תועדו ב-2.5% מהחולים המטופלים, עם ארבעה מקרי תמותה, כולל מקרה אחד של אירוע מוחי המורגי. בנוגע לסיבוכים, נערכו 13 השתלות קוצב לב, תשעה אירועים וסקולאריים, שבעה אירועים צרברווסקולאריים, שתי פגיעות בעצב הפרני ומקרה אחד של היצרות וריד הריאה. במעקב לאחר 12 חודשים, טכיקרדיה של הפרוזדור השמאלי, כולל רפרוף פרוזדורים, דווחה באחד מכל חמישה חולים. שיעור הסיבוכים היה דומה בסקרים רב-מרכזיים אחרים, אך מעט גבוהים יותר מאלו עליהם דווח במרכזים יחידים.

Eur Heart J 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה