קרדיולוגיה

השוואה בין טיפול אבלציה באמצעות גלי רדיו ובין תרופות אנטי-אריתמיות כטיפול קו-ראשון לפרפור פרוזדורים התקפי (JAMA)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי ללא טיפול קודם בתרופות אנטי-אריתמיות, אבלציה באמצעות גלי רדיו, בהשוואה לטיפול תרופתי, הביאה לשיעור נמוך יותר של הישנות טכיאריתמיות פרוזדוריות לאחר שנתיים. עם זאת, שיעורי ההישנות היו גבוהים בשתי הקבוצות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרפור פרוזדורים הינה הפרעת הקצב הנפוצה ביותר בה נתקלים רופאים. תרופות אנטי-אריתמיות הן יעילות בהפחתת ההישנות בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי תסמיני. אבלציה באמצעות גלי רדיו הינה טיפול מקובל בחולים בהם טיפול תרופתי נכשל; עם זאת, מקומה כטיפול קו-ראשון עדיין לא אושרה.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לערוך השוואה בין אבלציה באמצעות גלי רדיו ובין תרופות אנטי-אריתמיות (טיפול סטנדרטי) בטיפול בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי כטיפול קו-ראשון.

החוקרים ערכו מחקר אקראי שכלל 127 חולים עם פרפור פרוזדורים התקפי, שלא קיבלו טיפול קודם. המשתתפים חולקו באקראי ב-16 מרכזים באירופה וצפון אמריקה לטיפול בתרופות אנטי-אריתמיות או אבלציה. החולה הראשון גויס למחקר ב-27 ביולי, 2006 והאחרון ב-29 בינואר, 2010.

61 חולים בקבוצת הטיפול התרופתי ו-66 חולים בקבוצת טיפול אבלציה היו במעקב במשך 24 חודשים. התוצא העיקרי היה הזמן עד לתיעוד טכיאריתמיות פרוזדוריות במשך למעלה מ-30 שניות (פרפור פרוזדורים, רפרוף פרוזדורים או טכיקרדיה פרוזדורית), שאובחנו בבדיקת אק”ג, הולטר , תרשים אק”ג קצר או ניטור טלפוני. תוצאים משניים כללו הישנות תסמינית של טכיאריתמיות פרוזדורית ואיכות חיים של החולים.

שיעורי תוצא היעילות העיקרי עמדו על 72.1% בקבוצת הטיפול התרופתי ועל 54.5% בקבוצת האבלציה (יחס סיכון של 0.56, p=0.02). באשר לתוצאים המשניים, 59% מהמטופלים בתרופות ו-47% מהמטופלים באבלציה אובחנו עם הישנות ראשונה של טכיקרדיה פרוזדורית, רפרוף חדרים או פרפור פרוזדורים סימפטומטי (יחס סיכון של 0.56, p=0.03). לא תועדו מקרי תמותה או אירועים מוחיים באף אחת מהקבוצות; בקבוצת האבלציה דווח על ארבעה מקרים של טמפונדה לבבית.

בקבוצת הטיפול הסטנדרטי, 26 חולים (43%) עברו אבלציה לאחר שנה אחת. איכות החיים נפגעה באופן מתון בתחילת המחקר בשתי הקבוצות והשתפרה לאחר שנה אחת. עם זאת, השיפור לא היה שונה באופן מובהק סטטיסטית בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי באוכלוסיית החולים עם פרפור פרוזדורים התקפי, שיעור הפרעות הקצב הפרוזדוריות היה נמוך יותר עם טיפול באבלציה עם גלי רדיו, בהשוואה לטיפול בתרופות אנטי-אריתמיות.

JAMA. 2014;311(7):692-700

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה