בדיקות TCD עדיפות על TEE לאבחנת PFO (מתוך כנס ה-International Stroke Conference)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-International Stroke Conference מטעם ה-American Stroke Association עולה כי בדיקות TCDSS (Transcranial Doppler Saline Studies) עדיפות על בדיקות TEE (Transesophageal Echocardiography) בזיהוי מקרים של PFO (Patent Foramen Ovale), גם במקרים של מומים גדולים, בחולים עם אירוע מוחי קריפטוגני. ממצאים אלו עשויים לסייע בריבוד הסיכונים ובקבלת החלטות בנוגע לצורך בסגירת PFO.

החוקרים מסבירים כי מהנתונים עולה בדיקות TCD עם סליין עדיפות לאבחנה, מאחר והן רגישות יותר, וגם לריבוד סיכונים.  TEE עדיין נדרש לזיהוי גורמים לבביים אחרים לאירועים מוחיים, דוגמת תרומבוס באוזנית הפרוזדור השמאלי או מחלות מסתמים, ולכן מדובר בטכניקות משלימות.

במסגרת המחקר הנוכחי ערכו החוקרים השוואה בין מבחני TCDSS ובין TEE לזיהוי PFO בסדרה שכללה 340 חולים עם אירוע מוחי קריפטוגני, שהופנו בחשד לתסחיף פרדוקסאלי. בכל החולים אושרה נוכחות שאנטים מימין לשמאל בבדיקת TCDSS וב-280 חולים היו גם נתונים זמינים מבדיקת TEE. התברר כי הנתונים מבדיקת TEE, שנחשבה לבדיקה הטובה ביותר בתחום, לא זיהו 15% מהמקרים, ומפתיע עוד יותר, כי הבדיקה לא זיהתה שאנטים די גדולים.

דירוג שאנטים לפי בדיקת TCD נעשה על-בסיס מדד Spencer, שנע בין 0 (ללא מיקרו-תסחיף המעיד על שאנט מימין לשמאל) עד לדרגה V (300 מיקרו-תסחיפים ומעלה מזוהים במהלך TCDSS). הפלט הנשמע והנראה לאחר הזרקת בועות אינו עדין, אלא ברור מאוד.

מבין 15.4% המקרים של שאנט מימין לשמאל שלא זוהו בבדיקת TEE, 25% היו שאנטים בדרגה גבוהה ואלו היו השאנטים שזוהו ככאלו הקשורים עם ניבוי הסיכון. לכן בחולים עם שאנט מעל דרגה 3 תועד סיכוי גבוה משמעותית לאירוע מוחי או אירוע איסכמי חולף במהלך המעקב של עד 4 שנים, בהשוואה לאלו עם שאנטים קטנים יותר (p=0.008). לא ניתן היה לנבא את שיעורי ההישרדות ללא אירועים מוחיים או אירועים איסכמים חולפים לפי נוכחות שאנטים בבדיקת TEE או נוכחות מפרצת במחיצה בין הפרוזדורים.

ממצאי המחקר מעידים כי TCD עשוי לסייע בריבוד הסיכונים של חולים לזיהוי קבוצה בסיכון גבוה יותר עם מומים גדולים יותר. עדיין לא ידוע כיצד ניתן להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים, כאשר מחקרים להערכת סגירת PFO עדיין לא הדגימו הפחתה משמעותית בסיכון לאירועים מוחיים, אך גם קשה לבצע מחקרים אלו, לאור הגיוס הממושך של חולים.

מתוך כנס ה-International Stroke Conference

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה