קרדיולוגיה

מעקב קליני מומלץ בנשים עם הפרעות בלחץ הדם במהלך ההיריון (מתוך הכנס השנתי ה-34 מטעם ה-Society for Maternal-Fetal Medicine)

בנשים עם הפרעות לחץ דם במהלך היריון עם פגות מאוחרת, לידה אינה מפחיתה את הסיכון לסיבוכים אימהיים חמורים, בהשוואה למעקב רפואי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. עם זאת, מהנתונים עולה כי גישה זו מלווה בעליה בסיכון לתסמונת מצוקה נשימתית ביילוד.

המומחים כותבים כי להערכתם, לאור ממצאי המחקר, יש להמליץ על מעקב קליני אחר הנשים. הם מסבירים כי הטיפול במצבים אלו מציב דילמה בפני הרופאים, תוך איזון בין הסיכונים האימהיים עם הסיכון לעובר והיילוד. אין הוכחות להבדלים בתוצאות האימהיות בין לידה מיידית ובין ניטור ומעקב אחר הנשים, אך ידוע כי הסיכון לסיבוכים ביילוד עולים עם לידה מיידית.

במחקר HYPITAT II החוקרים בחנו את התוצאות בנשים שנבדקו ב-51 בתי חולים בהולנד, עם יתר לחץ דם הריוני, רעלת היריון או החמרה ביתר לחץ דם כרוני, והיו לאחר 34-37 שבועות היריון. מבין אלו, 352 נשים חולקו באקראי ללידה מיידית (השראת לידה או ניתוח קיסרי בתוך 24 שעות) ו-351 חולקו באקראי לניטור בלבד עד לשבוע 37 להיריון.

התוצא האימהי העיקרי היה מדד משולב שכלל מחלה תרומבואמבולית, בצקת ריאות, תסמונת HELLP (Hemolysis, Elevated Liver Enzyme, Low Platelet), רעלת היריון, היפרדות שליה ומוות אימהי. התוצא העיקרי ביילוד הוגדר כתסמונת מצוקה נשימתית.

אירועים חריגים היו דומים בנשים לאחר לידה מיידית ואלו שהיו במעקב בלבד (1.1% לעומת 3.1%). ההבדל העיקר היה בהתפתחות תסמונת HELLP (0.9% לעומת 1.7%, סיכון יחסי של 0.36), אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

עם זאת, זוהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בתוצאים ביילוד, כאשר שיעור גבוה יותר תינוקות בגישת לידה מיידית פיתחו תסמונת מצוקה נשימתית, בהשוואה לקבוצת המעקב בלבד (5.7% לעומת 17%, יחס סיכון של 3.3). אשפוז ליחידת טיפול נמרץ ביילודים היה נפוץ יותר לאחר לידה מיידית (7.4% לעומת 37%) וכך גם התחלואה של היילודים מכל סוג, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית (49% לעומת 36%, סיכון יחסי של 1.4).

כ-30% מהאימהות בכל קבוצה עברו ניתוח קיסרי. בקבוצת המעקב בלבד, ההתוויה העיקרית ללידה הייתה השלמת 37 שבועות היריון (57%), ההתוויה השנייה בשכיחותה הייתה התפתחות יתר לחץ דם חמור (30%).

על-בסיס ממצאים אלו, החוקרים ממליצים על ניטור ומעקב אחר נשים עם הפרעות יתר לחץ דם לא-חמורות במהלך ההיריון, לאחר 34-37 שבועות היריון.

מתוך הכנס השנתי ה-34 מטעם ה-Society for Maternal-Fetal Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה