קרדיולוגיה

מומחים קוראים לנקוט עמדה בנוגע לאורחות חיים הקשורים להתפתחות מחלות ממאירות (מתוך דו”ח מטעם ה- International Agency for Research on Cancer)

בהשקת דו”ח ה-World Cancer Report לשנת 2014 מוקדם יותר השבוע, העורכים הדגישו את הצורך במניעת מחלות ממאירות והתמקדו בהתנהגויות העשויות להוביל להתפתחות ממאירות, כולל עישון, אלכוהול, עודף-משקל/השמנת-יתר וחוסר פעילות גופנית.

הדו”ח, שפורסם מטעם ה-International Agency for Research on Cancer, התבסס על מידע שנאסף מלמעלה מ-250 מדענים ברחבי העולם, רבים מהם מומחים מובילים בתחומם.

הדו”ח כלל את הנתונים המעודכנים ביותר בנוגע לכל התחומים הנוגעים לממאירויות, ובין העדויות שהוצגו נכללים נתונים להערכת היקף התרומה של אורחות חיים להתפתחות מחלות ממאירות.

בתגובה לדו”ח קרא איגוד ה-ASCO (American Society of Clinical Oncology) לנקוט פעולה, תוך דגש על הצורך בהעמקת המחויבות העולמית למניעת מחלות ממאירות.

טבק הינו עדיין הגורם החשוב ביותר

טבק, הן בצורת עישון והן בצורות אחרות, עדיין הינו הגורם המוביל בעולם לתחלואה ותמותה עקב מחלות ממאירות. כ-20% מהמבוגרים ברחבי העולם מעשנים, וטבק אחראי לכ-6 מיליון מקרי תמותה בשנה ברחבי העולם, עקב מגוון מחלות על-רקע עישון.

מעבר לסרטן ריאות, עישון סיגריות עשוי להוביל לממאירויות רבות אחרות, כולל אתרים בהם העשן פוגע באופן ישיר ואתרים מרוחקים אליהם מגיעים מרכיבי הטבק חלל הפה והאף, היפופרינקס, לרינקס, קנה נשימה, וושט, ריאות, דרכי אוויר, מח עצם (לויקמיה), קיבה, כליות, לבלב, דרכי שתן, רחם, שלפוחית שתן וצוואר רחם. הרשימה גדלה וכוללות סינוסים, כבד, מעי גס, רקטום ושחלות, אך הקשר עם סרטן שד אינו מובן היטב.

הבשורות הטובות הן כי כעת מובן כי עישון פוגע במצב הבריאות וגישות להפסקת עישון זוכות לפופולארית רבה ברחבי העולם.

אלכוהול עדיין אינו זוכה להכרה מספקת

הקשר בין צריכת אלכוהול ומחלות ממאירות עדיין אינו זוכה להערכה הולמת. ה-IACR סיווג את המשקאות האלכוהוליים כמשקאות קרצינוגניים לבני אדם, סיווג שבוצע לראשונה בשנת 1988 ולאחר מכן אושר בשנת 2007 ו-2010.

המומחים מסבירים כי אתנול עובר מטבוליזם לאצטאלדהיד, וכי לו השפעות רעילות על הגנום, אם כי תתכן מעורבות של מנגנונים אחרים, כולל עקה חמצונית, ריכוזי אסטרוגן מוגברים ושינויים במטבוליזם של פולאט ותיקון דנ”א.

מהסוכנות נמסר כי צריכת משקאות אלכוהוליים עלולה להוביל להתפתחות ממאירויות דוגמת ממאירות של חלל הפה, פרינקס, לרינקס, וושט, כבד, סרטן מעי גס ורקטום וסרטן שד.

לפי ההערכות, ממאירויות המיוחסות לאלכוהול אחראיות ל-337,400 מקרי תמותה ברחבי העולם, בעיקר בגברים וסרטן כבד. ניתן להפחית את הממאירויות המיוחסות לצריכת אלכוהול עם מדייניות להגבלת אלכוהול, דוגמת הפחתת זמינות, העלאת מחירים ואיסור שיווק.

עם זאת, יש עדויות רבות לפיהן צריכת אלכוהול עשויה להשפיע לטובה על בריאות הלב וכלי דם, כמו גם עדויות לפיהן שתייה מתונה מלווה בהארכת תוחלת החיים.

תזונה, השמנה ופעילות גופנית

המומחים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת היבטים שונים של דיאטה ופעילות גופנית בהקשר של מחלות ממאירות, כולל ההשפעות של התנהגויות אלו במהלך תקופת הילדות וגיל ההתבגרות.

למרות זאת, הם כותבים כי מהנתונים עולה כי עודף שומן גוף מביא לעליה בסיכון לממאירויות של הוושט, מעי גס, לבלב, רירית רחם וכליות, כמו גם ממאירות של השד בנשים לאחר מנופאוזה. העדויות לפיהן השמנה מעלה את הסיכון לממאירויות אלו הן משכנעות וישנו קשר מנה-תגובה, כך שעודף משקל פחות מסוכן מהשמנת-יתר.

עוד ידוע כי פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לממאירויות רבות, הודות להפחתת משקל, וכן מפחיתה את הסיכון לממאירויות של המעי הגס והרקטום והשד במנגנונים נוספים.  הקונצנזוס הוא כי מומלצת פעילות גופנית בעצימות בינונית, במשך ממוצע של לפחות שעה ביום.

המומחים מוסיפים כי צריכה רבה של בשר אדום, בעיקר בשר מעובד, מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות של המעי הגס והרקטום.

דיאטה עתירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים אינה מספקת הגנה משמעותית כנגד ממאירויות כפי שסברו בעבר. עם זאת, דפוס תזונה זה עדיין מומלץ לאור התועלת בכל הנגוע לסוכרת ומחלות לב וכלי דם, וירידה אפשרית בהיארעות מחלות ממאירות.

International Agency for Research on Cancer

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה