קרדיולוגיה

מומחים קוראים להנחיות חדשות בנוגע למקומם של ניתוחים בריאטריים (Lancet Diabetes & Endocrinology)

ניתוח בריאטרי הינה אפשרות בטוחה ויעילה ועשויה להביא לנסיגת סוכרת, ממצאים שהובילו לקריאה לעדכן את ההנחיות מטעם ה-National Institute of Health משנת 1991 בנושא.

הפרוצדורה השתנתה באופן נרחב במהלך עשרים השנים האחרונות מאז פורסמו המלצות ה-NIH, אך עדיין ניתוחים בריאטריים משמשים כטיפולי מוצא אחרון, כך קובעים רופאים בסדרה של ארבעה מאמרי סקירה, שתי הערות נלוות ובמאמר מערכת שפורסם במהדורת 3 בפברואר של כתב העת Lancet Diabetes & Endocrinology.

המומחים כותבים כי ניתוח בריאטרי מציע הזדמנות אמיתית למניעת מחלות נלוות וסיבוכים של השמנת-יתר. במידה וישמש רק כאפשרות אחרונה, אזי ההזדמנות אובדת. לאור זאת, הם קוראים ל-NIH לעדכן את ההנחיות בנושא ניתוחים בריאטריים, תוך הבנת ההשפעות האדירות שלהם.

לדברי המומחים, נייר העמדה של ה-NIH משנת 1991 הגביל את הניתוח לחולים עם מדדי מסת גוף של 40 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, או מעל 35 ק”ג למטר בריבוע עם מחלות נלוות, דוגמת סוכרת. המלצות אלו הפכו למדד הזהב למועמדים לניתוח מאז, גם מחוץ לארצות הברית.

חשוב מכך, חברות ביטוח תולות את החלטתן בנוגע להחזרים על ניתוחים אלו בהתאם להנחיות הללו משנת 1991. במידה ומדובר בחולה עם מדד מסת גוף של 33 וסוכרת דוהרת, אזי ייתכן כי מדובר ברעיון טוב להשלים ניתוח מעקף קיבה, אך הביטוח לא יממן זאת.

בצד החיובי, ההנחיות הובילו לטיפול סטנדרטי ברחבי העולם ולהרחבת גוף העדויות בנוגע לסיכונים ארוכי הטווח והתועלת של ניתוחים אלו. עם זאת, הן פותחו כאשר הפרוצדורה נעשתה בניתוח פתוח, כאשר כיום כמעט כל הפרוצדורות הבריאטריות מבוצעות בגישה לפרוסקופית.

כתוצאה מכך, ניתוחים להפחתת משקל הרבה יותר בטוחים כיום. לניתוחים בריאטריים לפרוסקופיים פרופיל בטיחות דומה לניתוחים להחלפת מפרק הירך, עם שיעורי תמותה נמוכים משמעותית מניתוחי מעקפים של העורקים הכליליים.

אחרים הסבירו כי עדיין קיימים סיכונים, אך הם אינם גבוהים כפי שסברו בעבר (הסיכון לתמותה נמוך מ-0.3% בעקבות ניתוח מעקף קיבה במרכזים מנוסים, שיעור דומה לניתוחי כריתת כיס מרה). יתרה מאת, לניתוחים אלו השפעה חיובית על תפקוד תאי ביתא ופוריות, עם סיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם ומחלת כבד שומני, כאשר היקף השיפור גדול בהרבה מהשיפור בעקבות שינוי אורחות חיים או טיפול תרופתי.

השאלה כעת היא אם לניתוחים אלו תועלת בחולים אחרים שאינם עונים על הקריטריונים לפי דרגת ההשמנה שלהם. סוכרת מסוג 2 הינה מחלה כרונית ופרוגרסיבית, אך עם מעקף קיבה 80% מהחולים צפויים לנסיגה מלאה של המחלה ואין ספק כי מדובר בפרוצדורה יעילה במצבים אלו.

Lancet Diabetes & Endocrinology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה