שינה טובה בלילה עשויה להגן מפני ממאירות של הערמונית (מתוך כנס ה-AACR)

שנת לילה טובה, התרופה למחלות רבות, עשויה להגן מפני התפתחות ממאירות של הערמונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Association for Cancer Research.

החוקרים מארצות הברית ואיסלנד מצאו כי רמות מלטונין גבוהות יותר בבדיקת שתן של הבוקר מגברים לוו בסיכון מופחת לממאירות של הערמונית, בעיקר מחלה מתקדמת.

החוקרים מסבירים כי מלטונין הינו הורמון המיוצר אך ורק בלילה ורמות גבוהות יותר נקשרו עם שינה ארוכה ומרעננת יותר.

במסגרת המחקר הנוכחי, החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 928 גברים מאיסלנד שנכללו במחקר גדול להערכת בריאות הציבור בין השנים 2002-2009. מבין 928 משתתפים, 111 גברים אובחנו עם ממאירות של הערמונית (24 עם מחלה מתקדמת). האבחנה של ממאירות של הערמונית אושרה ע”י קישור העוקבה למאגר Icelandic Cancer Registry.

החוקרים אספו בתחילת המחקר דגימות שתן ראשון של הבוקר מהגברים שנכללו במחקר וביקשו מהם להשלים שאלונים בנוגע לדפוסי השינה שלהם. בהמשך נערכו בין היתר בדיקות מעבדה, כולל בדיקת שתן להערכת 6-Sulfatoxymelatonin, התוצר העיקרי של מלטונין.

חציון רמות 6-Sulfatoxymelatonin בקרב המשתתפים במחקר עמדו על 17.14 ננוגרם למ”ל. בגברים שדיווחו בשאלונים כי נטלו תרופות לשינה, התקשו להירדם, או התקשו להמשיך בשינה, תועדו רמות נמוכות יותר משמעותית של 6-Sulfatoxymelatonin, בהשוואה לגברים ללא בעיות שינה.

החוקרים בחנו גם את הקשר בין רמות 6-Sulfatoxymelatonin ובין ממאירות של הערמונית ומצאו כי בגברים עם רמות גבוהות מהחציון תועדה ירידה בעלת מובהקות סטטיסטית גבולית בסיכון לממאירות של הערמונית (יחס סיכון של 0.69).

בגברים עם רמות גבוהות מהחציון תועדה ירידה משמעותית של 75% בסיכון למחלה מתקדמת, בהשוואה לגברים עם רמות נמוכות מהחציון (יחס סיכון של 0.25). בקצרה, בגברים עם רמות מלטונין גבוהות מהממוצע תועד סיכון מופחת לממאירות של הערמונית.

החוקרים מציינים כי איסלנד הינה מדינה קיצונית גיאוגרפית, כאשר בחודשי הקיץ הימים ארוכים מאוד והלילות קצרים מאוד.

במדגם העוקבה של גברים מאיסלנד, אחד מכל שבעה דיווח על בעיות בהירדמות, אחד מכל חמישה דיווח על קושי בהמשך שינה וכאחד מכל שלושה נטל תרופות לשינה. עם זאת, כל הבדל בבעיות שינה בין גברים אמריקאים וגברים איסלנדים אינו צפוי לשנות את הקשר בין רמות מלטונין ובין הסיכון לסרטן ערמונית, שתועד במחקר הנוכחי.

נתונים אלו תומכים בהשפעה של השעון הביולוגי על התפתחות גידולים ממאירים של הערמונית. עם זאת, דרושים מחקרים גדולים יותר לאישור התוצאות.

מתוך כנס ה-AACR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה