קרדיולוגיה

האם יש מקום לטיפול במקרים של פרפור פרוזדורים אסימפטומטי שזוהה באמצעות התקנים לבביים מושתלים? (Heart Rhythm)

עם העליה במספר ההתקנים הלבביים המושתלים, דוגמת קוצבי לב, CRT (Cardiac Resynchronization Therapy) ו-ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator), נרשמה עליה בשיעור האבחנות החדשות של הפרעות קצב, בעיקר מקרים של פרפור פרוזדורים שלא תואר בעבר. במאמר סקירה חדש מסבירים מומחים כי הבעיה העולה היא כיצד לנהל חולים אלו והאם יש לטפל בהם.

בתחילת ואמצע שנות האלפיים הושקעו מאמצים רבים בזיהוי התוויות חדשות להתקנים אלו וכעת, לאחר השימוש הנרחב בהתקנים הלבביים, מתקבלות תוצאות לא-צפויות, שאינן נוגעות להתוויה הראשונית בגינה הושתל ההתקן. כעת מאבחנים מקרים רבים של פרפור פרוזדורים, שלא היה ידוע קודם לכן.

המומחים כותבים כי חולים לאחר השתלת התקנים לבביים הם לרוב מבוגרים יותר, עם מחלות רקע שונות אותם גורמי סיכון המעלים את הסיכון לפרפור פרוזדורים. מחקרים אחרים מצאו כי פרפור פרוזדורים א-תסמיני, המאובחן באמצעות התקנים מושתלים קשור באופן בלתי-תלוי עם הסיכון לאירועים מוחיים איסכמיים. חשוב מכך, שיעור המקרים של פרפור פרוזדורים שאובחן על-ידי התקנים לבביים הרבה יותר גבוה מהערכות קודמות של פרפור פרוזדורים, על-בסיס שיטות קונבנציונאליות.

נתונים התומכים בקשר בין פרפור פרוזדורים שאובחן ע”י התקן לבבי ובין אירועים מוחיים ו/או אירועים תרומבואמבוליים מבוססים על מחקרים דוגמת ASSET ו-TRENDS, אם כי מספר מחקרים קטנים נוספים תמכו גם הם בקשר הנ”ל. המחקר הספציפי היחיד שבחן את השימוש בנוגדי-קרישה פומיים חדשים במקרים אלו הוא מחקר IMPACT, שהופסק מוקדם ומעולם לא פורסם ולא ידוע מה היו התוצאות.

לדברי המומחים, רק חמישה מחקרים פרוספקטיביים תצפיתיים בחנו את המקרים של אבחנת פרפור פרוזדורים באמצעות התקנים לבביים מושתלים והסיכון לתסחיפים, כאשר רק שניים פרסמו נתונים אודות שיעורי שנתיים של דימומים תוך-גולגולתיים עקב טיפול בנוגדי-קרישה.

בהעדר מחקרים אקראיים ומבוקרים, המומחים מציעים גישה המבוססת על דעה ולא על נתונים מדעיים. הם מציינים כי תהליך קבלת ההחלטות קל מאוד בחולים בסיכון הנמוך והגבוה ביותר בחולים עם מדד CHADS2 של 1-2, יש לשקול נוגדי-קרישה במידה ואירוע יחיד של פרפור פרוזדורים שאובחן באמצעות התקן לבבי מושתל נמשך למעלה מ-24 שעות. מומחים אחרים טוענים כי להערכתם אין סיכון רב בחולים עם מדד CHADS2 של 0 או מעל 2, אך רוב החולים מצויים בתחום האפור.

הכותבים מקווים כי מחקרים חדשים יסייעו במתן מענה לשאלות אלו וכי הנחיות עתידיות יתייחסו באופן ספציפי לאוכלוסיית החולים ההולכת וגדלה הזו. החשש שלהם הוא כי אי מתן טיפול לחולים אלו יוביל לעליה בסיכון לאירועים מוחיים ואירועים תרומבואמבוליים, כאשר מנגד, הסיכון לדימומים הוא אמיתי ועשוי להיות קטסטרופאלי.

Heart Rhythm 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה