קרדיולוגיה

לבדיקה גופנית עדיין חשיבות רבה בניבוי תמותה של חולי אי-ספיקת לב עם פרפור פרוזדורים (JACC Heart Failure)

ממחקר להערכת מדגם מודרני של חולים עם אי-ספיקת לב כרונית ופרפור פרוזדורים עולה כי ארבעת הסימנים לגודש בבדיקה גופנית בצקת היקפית, גודש ורידי צוואר, קול לב שלישי וחרחורים ריאתיים מספקים מידע פרוגנוסטי מעבר לנתונים מבדיקות קליניות, אלקטרוקרדיוגרפית ואקוקריודגרפיות.

במחקר הרטרוספקטיבי של חולים ממחקר AF-CHF (Atrial Fibrillation and Congestive Heart Failure) עלה כי כל אחד מהסימנים לגודש לווה בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, תמותה מכל-סיבה ותמותה עקב אי-ספיקת לב במהלך מעקב ממוצע של 37 חודשים.

ממצאי המחקר מחזקים את חשיבות השלמת בדיקה גופנית, בעיקר בנוכחות סימנים של גודש. המסר לרופאים הוא כי יש להמשיך ולחפש אחר סימנים לגודש בחולים, מאחר שבשנת 2014 עדיין מדובר בסימנים בעלי חשיבות פרוגנוסטית. בצקת היקפית, אותה קל להעריך, הינה גורם מנבא טוב יותר לתמותה מגודש ורידי צוואר.

הנתונים ממחקר AF-CHFסיפקו הזדמנות טובה לבחון אילו כלים יש להעניק למתמחים בקרדיולוגיה בנושא הבדיקה הגופנית, והדגשים החשובים בעידן המודרני. בתקופה שבין מאי 2001 ועד יוני 2005, נכללו במחקר 1,376 חולים עם הפרעה תסמינית בתפקוד הסיסטולי של חדר שמאל והיסטוריה של פרפור פרוזדורים לא-קבוע, שחולקו באקראי לטיפול לאיזון קצב לב או מקצב הלב.

כל החולים עברו בדיקות אקוקריודגרפיות, אך המחקר לא מדד את רמות BNP. קרדיולוגים שלקחו חלק במחקר ערכו את הבדיקה הגופנית בתחילת המחקר, כאשר כשליש מהחולים אובחנו עם בצקת היקפית (30.9%), בשיעור נמוך יותר הייתה עדות לגודש ורידי צוואר (21.6%), קול לב שלישי (15.0%), או חרחורים ריאתיים (12.9%).

בניתוח חד-משתנים נמצא כי כל ארבעת הסימנים קשורים עם תמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

בניתוח רב-משתנים, לאחר תקנון למדדים קליניים, אלקטרוקרדיוגרפיים ואקוקרדיוגרפיים, החוקרים מצאו כי בצקת היקפית וחרחורים ריאתיים היו עדיין גורמים מנבאים בלתי-תלויים לתמותה מכל סיבה ותמותה קרדיווסקולארית, ונקשרו עם עליה של פי שתיים בסיכון לתמותה עקב אי-ספיקת לב. כמו כן, חרחורים ריאתיים ניבאו באופן בלתי תלוי אשפוז בשל אי-ספיקת לב. גודש ורידי צוואר לווה בעליה של 48% בסיכון לתמותה עקב אי-ספיקת לב, אך קול לב שלישי לא ניבא באופן בלתי-תלוי תוצאות קרדיווסקולאריות.

הנתונים מעידים על חשיבות הבדיקה הגופנית בחולים עם אי-ספיקת לב, המספקת מידע מעבר לזה הניתן לקבל מבדיקות אקו-לב או בדיקות אחרות.

JACC Heart Failure 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה