עליה בסיכון לחום בילדים עם מתן מספר חיסונים במקביל (JAMA Pediatr)

מתן שני חיסונים נפוצים לילדים באותה עת עשוי להביא לעליה בסיכון לחום חולף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו ב-JAMA Pediatrics. הסיכון לחום ביום החיסון או יום לאחריו היה גבוה כמעט פי שלוש כאשר ניתנו יחד חיסונים לשפעת ולדלקת ריאות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר תצפיתי הדגים סיכון מוגבר לפרכוסי חום ביום מתן חיסון או יממה לאחר החיסון כנגד שפעת בעונת 2010-2011; הסיכון הגבוה ביותר תועד עם מתן משולב של חיסון מומת לשפעת וחיסון כנגד דלקת ריאות (PCV13) לילדים בגילאי 6-23 חודשים. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון באופן פרוספקטיבי אם ילדים שקיבלו בו-זמנית את החיסון המומת לשפעת וחיסון כנגד דלקת ריאות תועדה שכיחות גבוהה יותר של חום ביום החיסון או יממה לאחר החיסון, בהשוואה למתן כל חיסון בנפרד.

במחקר העוקבה הפרוספקטיבי נכללו הורים לילדים בגילאי 6-23 חודשים, שגויסו משלושה מרכזים רפואיים, בתקופה שבין 1 בנובמבר, 2011 ,ועד 5 באפריל, 2012. 530 מבין 614 משתתפים מתאימים (86.3%) נכללו במחקר. ההורים קיבלו הודעות טקסט בליל החיסון (יום אס) ובשבעה לילות לאחר החיסון (ימים 1-7) לדיווח על חום הגוף של הילדים.

התוצא העיקרי של המחקר היה חום גוף של 38 מעלות צלזיוס ומעלה ביום החיסון או יממה לאחר קבלת החיסון.

מהתוצאות עולה כי ביום החיסון או יממה לאחר החיסון, בילדים שקיבלו בו-זמנית את החיסון המומת לשפעת וחיסון כנגד דלקת ריאות תועדו שיעורים גבוהים יותר של חום (37.6%), בהשוואה לאלו שקיבלו בנפרד את החיסון לשפעת (7.5%) או החיסון לדלקת ריאות (9.5%). הסיכון המוגבר לחום לאחר חיסון כנגד שפעת וכנגד דלקת ריאות עמד על 20 ו-23 ל-100 חיסונים, בהשוואה לחיסון לשפעת ללא חיסון לדלקת ריאות וחיסון לדלקת ריאות ללא חיסון לשפעת, בהתאמה. שכיחות חום לאחר 2-7 ימים הייתה דומה בין הקבוצות. ביום החיסון וביממה לאחר החיסון, 74.8% התקבלו אישורי מסירה עבור 74.8% מהודעות הטקסט; באשר ל-9.0% הודעות נוספות, לא היו נתונים אודות קבלת ההודעה. שיעורי אישור המסירה עמדו על 95.1% ו-90.9% ביום הראשון לחיסון וביממה לאחר החיסון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין מתן בו-זמנית של חיסון לשפעת ולדלקת ריאות ובין סיכון מוגבר לעליה זמנית בחום הגוף, בהשוואה למתן כל חיסון בנפרד. הודעות טקסט להערכה פרוספקטיבית של אירועים חריגים עקב חיסון ספציפי עשויות לשפר את הניטור אחר אירועים חריגים בעקבות חיסונים.

JAMA Pediatr

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה