קרדיולוגיה

ייעוץ אינטנסיבי לשינוי אורחות חיים מסייע בהפחתת משקל ושמירה על הירידה במשקל לאורך זמן (Obesity)

מתוצאות מחקר Look AHEAD: Action for Health in Diabetes להערכת הירידה במשקל לאחר שמונה שנים בחולי סוכרת מסוג 2 עם עודף-משקל או השמנת-יתר, עולה כי ניתן לרדת במשקל ולשמור על הירידה במשקל עם תכנית ייעוץ אינטנסיבי לשינוי אורחות החיים.

הממצא העיקרי העולה מהמחקר הוא כי חולי סוכרת מסוג 2 עם עודף משקל יכולים לרדת במשקל והצליחו לשמור על המשקל במשך שמונה שנים. ממצאים אלו שונים מאוד מתוצאות מרבית המחקרים הקודמים בנושא, שדיווחו כי לאחר 3-5 שנים, במרבית החולים נרשמה עליה חזרה של המשקל.

במחקר Look AHEAD, לאחר שנה אחת, 68% מהחולים שקיבלו ייעוץ אינטנסיבי לשינוי אורחות חיים, בהשוואה ל-13.3% מהחולים שקיבלו טיפול סטנדרטי, ירדו לפחות 5% ממשקל גופם ההתחלתי. לאחר שמונה שנים, שיעורים אלו עמדו על 50.3% לעומת 35.7%, בהתאמה. ירידה של 5% במשקל הגוף עשויה להוביל לשיפור משמעותי בסוכרת מסוג 2, דום נשימה בשינה, דיכאון ותפקוד גופני.

המחקר כלל 5,145 מבוגרים בגילאי 45-76 שנים, בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר, עם סוכרת מסוג 2. המשתתפים חולקו באקראי להתערבות התנהגותית אינטנסיבית או טיפול סטנדרטי. ההתערבות אומצה מתכנית Diabetes Prevention Program וכללה מפגשי ייעוץ קבוצתיים ופרטניים תכופים, בהנחיית דיאטנית, פסיכולוג, או מומחה לכושר גופני במהלך השנה הראשונה, ולאחר מכן ניתן ייעוץ פרטני חודשי בשנים 2-8. טיפול סטנדרטי כלל מספר מוגבל של מפגשים קבוצתיים עם תמיכה והדרכה בנושא סוכרת.

המחקר הופסק בספטמבר 2012 לאחר מעקב ממוצע של 9.6 שנים, כאשר החוקרים לא הצליחו להוכיח כי ההתערבות הפחיתה את הסיכון לתחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם, שהוגדרו כתוצא העיקרי של המחקר.

בממוצע, המשתתפים בקבוצת ההתערבות איבדו 8.5% ממשקלם גופם ההתחלתי לאחר שנה אחת ו-4.7% ממשקם גופם ההתחלתי לאחר שמונה שנים. המשתתפים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי איבדו 0.6% ממשקל גופם ההתחלתי לאחר שנה אחת ו-2.1% ממשקל גופם ההתחלתי לאחר שמונה שנים.

בקבוצת ההתערבות, כשליש מהמשתתפים (37.7%) איבדו לפחות 10% ממשקל גופם ההתחלתי לאחר שנה אחת, וכ-40% מהחולים הללו שמרו על ירידה זו במשקל לאחר שמונה שנים.

חלק מהירידה במשקל במשתתפים במחקר עשויה להופיע כחלק מהזדקנות תקינה, שכן המשתתפים היו בגילאי 58 שנים בתחילת המחקר.

חשוב מכך, מהמחקר עולה כי בנבדקים בהם תועדה הירידה הגדולה ביותר במשקל הגוף (10% ומעלה) תועדה שכיחות גבוהה יותר של הרגלי חיים בריאים: הלכו במרבית ימות השבוע, הקפידו על דיאטה דלת-קלוריות ושומנים ושקלו עצמם לפחות פעם בשבוע.

Obesity. Published online January 2, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה