המלצות סופיות מטעם ה-USPSTF לבדיקות סקר לסרטן ריאות (Ann Intern Med)

ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) פרסם את ההמלצות הסופיות לבדיקות סקירה לסרטן ריאות במאמר שפורסם ב-31 בדצמבר בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ההמלצות כוללות בדיקות סקירה שנתיות לסרטן ריאות עם Low Dose Computed Tomography (LDCT) במבוגרים בגילאי 55-80 שנים, עם היסטוריית עישון של 30 שנות חפיסה, המעשנים כיום או הפסיקו לעשן במהלך 15 השנים האחרונות.

בנוסף, יש להפסיק את בדיקות הסקירה לאחר שחלפו 15 שנים מהפסקת עישון או בנבדקים שפיתחו מצב רפואי הצפוי להגביל משמעותית את תוחלת החיים שלהם או יכולתם או נכונותם לעבור ניתוח ריאתי למטרת ריפוי.

המומחים מסבירים כי ברור כי ככל שאדם מעשן לאורך תקופה ארוכה יותר וכמות גדולה יותר, כך הסיכון להתפתחות ממאירות ריאתית גדול יותר. כאשר רופאים מנסים לזהות את המטופלים הצפויים לתועלת הרבה ביותר מבדיקות סקירה, עליהם לקחת בחשבון את גיל המטופל, מצבו הרפואי הכללי, היקף העישון ואם המטופל עדיין מעשן או כמה שנים חלפו מאז הפסיק לעשן.

הן במסמך הטיוטה והן במסמך הסופי קבעו המומחים כי קיימת ודאות בינונית לפיה לבדיקות סקירה שנתיות תועלת כללית מתונה בנבדקים עם היסטוריית עישון. מדובר בהתקדמות מההמלצה שפורסמה בשנת 2004, אז נקבע כי אין עדויות מספקות להמליץ על בדיקות סקירה.

מומחי ה-USPSTF מדגישים כי בדיקות סקירה לסרטן ריאות אינן מהוות חלופה להפסקת עישון וכי בדיקות הסקירה לא ימנעו את מרבית מקרי התמותה הקשורים ישירות לסרטן ריאות. עם זאת, הם מצאו כי יש עדויות מספקות לפיהן בדיקות סקירה שנתיות עם LDCT באוכלוסיה מוגדרת של מטופלים בסיכון-גבוה עשויות למנוע חלק ניכר מהתמותה עקב המחלה. היקף התועלת הפרטנית של בדיקות הסקירה תלוי ברובו בסיכון של המטופל לפתח ממאירות של הריאה, כאשר אלו בסיכון הגבוה ביותר הם המטופלים הצפויים לתועלת הרבה ביותר.

ישנם גם נזקים אפשריים לבדיקות סקירה עם LDCT, כולל תוצאות חיוביות-שגויות ושליליות-שגויות, ממצאים אקראיים, אבחנת-יתר וחשיפה לקרינה. חלק ניכר מהמטופלים העוברים בדיקות סקירה מועדים לתוצאות חיוביות-שגויות, כאשר רוב התוצאות החיוביות (95%) אינן מובילות לאבחנה של ממאירות. למרות שבדיקות הדמיה נוספות עשויות לפתור את מרבית התוצאות החיוביות-שגויות, חלק מהמטופלים צפויים למעקב פולשני יותר.

המומחים מוסיפים כי מצאו עדויות לא-מספקות לנזקים הקשורים בממצאים מקריים, וכי למרות מקרים של אבחנת-יתר של ממאירות ריאתית, ההיקף המדויק אינו ברור. מהנתונים עולה כי 10-12% מהמקרים של ממאירות המאובחנת עקב בדיקות סקירה מהווים אבחנת-יתר.

Ann Intern Med. Published online December 31, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה