עליה מוקדמת במשקל הגוף מעלה את הסיכון למחלות לב (Pediatrics)

בילדים בהם חלה עליה מהירה במשקל הגוף בגיל צעיר קיים סיכון גבוה יותר ללחץ דם גבוה וסימנים אחרים לבעיות לבביות לפני גיל ההתבגרות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

החוקרים מסבירים כי קיימת נטייה טבעית בשלב מוקדם במהלך החיים לרדת במשקל כאשר הם עולים מהר יותר בגובה מאשר העליה במשקל. אך בסופו של דבר, כל הילדים מגיעים לנקודה בה מתחילים לעלות במשקל בקצב מהיר יותר ומדד מסת הגוף מתחיל לעלות. חלק מהמחקרים הציעו כי ילדים המתחילים לעלות במשקל בגיל צעיר יותר מועדים יותר להשמנת-יתר בגיל מבוגר יותר.

במסגרת המחקר הנוכחי עקבו החוקרים אחר 271 ילדים שנולדו בשנים 1995-1996, עם מעקב אחר המשקל והגובה של הילדים לפחות פעם בשנה עד גיל 12 שנים, במהלך הערכות רפואיות ובדיקה גופנית בבית הספר.

מהערכת דפוס הגדילה של כל ילד, החוקרים קבעו את המועד בו הילדים הגיעו למדדי מסת הגוף הנמוכים ביותר, גיל ריבאונד השמנה.

מהנתונים עלה כי ככל שהילדים הגיעו לנקודת המפנה בגיל צעיר יותר, כך משקל גופם היה גבוה יותר בגיל 12 שנים. לדוגמא, בבנים שהחלו לגדול סביב גיל שלוש שנים מדד מסת הגוף הממוצע עמד על 21 לפני גיל ההתבגרות, מדד מקביל לבן בגובה 1.5 מטרים ובמשקל 50 ק”ג. בבנים שלא החלו לגדול עד לפחות גיל שבע שנים מדד מסת הגוף הממוצע עמד על 17, המקביל לבן השוקל 40 ק”ג.

בבנים עם ריבאונד השמנה בגיל צעיר יותר תועדו גם ערכי טריגליצרידים גבוהים יותר וערכי לחץ דם גבוהים יותר בגיל 12 שנים. למרות שהמספרים עדיין בטווח התקין, הם עשויים לרמוז לסימנים של בעיות לב עתידיות.

בבנות, הקשר בין הגיל בעת ריבאונד השמנה והסיכון הלבבי היה קטן יותר אך עדיין קיים.

על רופאים לעקוב אחר מדד מסת הגוף של הילדים ולזהות ילדים המצויים במגמת השמנת-יתר. ייתכן כי לילדים אלו נטייה גנטית המעלה את הסיכון לריבאונד השמנה ולפתח תסמונת מטבולית בגיל צעיר יותר.

Pediatrics 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה