חסר וויטמין D מלווה בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מתפרסמים ממצאים לפיהם חסר וויטמין D קשור בקשר הרבה יותר בולט עם אירועים קרדיווסקולאריים פטאליים, בהשוואה לאירועים לא-פטאליים.

לדברי החוקרים, אעפ”י שהממצאים מאשרים כי חלה עליה של 27% בסיכון לכלל האירועים הקרדיווסקולאריים בחולים עם חסר וויטמין D, נראה כי הסיכון הרבה יותר בולט במקרים של אירועים קרדיווסקולאריים פטאליים.

במחקר האוכלוסייה הנוכחי נכלל כ-10,000 מבוגרים בגילאי 50-74 שנים, שגויסו במהלך בדיקות רפואיות שגרתיות במרפאות ראשוניות בין השנים 2000-2002. דגימות דם נלקחו בתחילת המחקר, לאחר חמש שנים ולאחר שמונה שנים.

המעקב הממוצע עמד על 9.2 שנים לתמותה ועל 6.5 שנים לתוצאי סיום קרדיווסקולאריים, מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים. 854 חולים אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי לא-פטאלי, 176 אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי פטאלי, 460 חולים אובחנו עם מחלת לב כלילית לא-פטאלית, 79 חולים אובחנו עם מחלת לב כלילית פטאלית, 313 חולים אובחנו עם אירוע מוחי לא-פטאלי ו-41 חולים אובחנו עם אירוע מוחי פטאלי.

שיעור החולים ללא אירועים היה נמוך יותר משמעותית בקרב אלו עם חסר וויטמין D. הקשר נותר לאחר תקנון לגיל, מין, עונת השנה בעת נטילת דגימות הדם, עם יחסי סיכון שנעו בין 1.46 לכלל האירועים הקרדיווסקולאריים ל-1.58 לאירועים מוחיים פטאליים.

גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים אחרים, כולל עישון ופעילות גופנית, חסר וויטמין D עדיין לווה בעליה של 27% בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים, עם עליה של 62% בסיכון למחלות לב וכלי דם פטאליות. עם זאת, לא תועד קשר בין חסר וויטמין D ובין אירועים קרדיווסקולאריים לא-פטאליים.

בנבדקים עם חסר וויטמין D תועדה גם עליה משמעותית של 36% בסיכון למחלת לב כלילית ועליה לא-משמעותית של 33% בסיכון לאירועים מוחיים.

אחד ההסברים האפשריים לקשר המשמעותי יותר בין חסר וויטמין D ובין תמותה קרדיווסקולארית, בהשוואה לתוצאי סיום קרדיווסקולאריים לא-פטאליים, נובע מכך שרמות נמוכות של וויטמין D עשויות להוביל לאירועים חמורים יותר וייתכן כי יובילו להפחתת היכולת להתמודד עם האירועים הללו. לחילופין, ייתכן כי הקשר בין רמות וויטמין D ותמותה מושפע יותר מערפלנים הקשורים לרמות נמוכות של הוויטמין ומצב בריאותי ירוד, דוגמת סוכרת או מחלת כליות כרונית.

J Clin Endocrinol Metab 2013; 98:4908-4915

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה