טיפולים להפסקת עישון אינם פוגעים בלב (Circulation)

אין עדויות ברורות לפיהן אחד משלושת הטיפולים הזמינים להפסקת עישון טיפול חליפי לניקוטין, Bupropion ו-Varenicline מביאים לעליה בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמה בכתב העת Circulation. עם זאת, החוקרים זיהו סיכון גדול יותר לכלל האירועים הקרדיווסקולאריים, בעיקר דפיקות לב, עם טיפול חליפי לניקוטין בהשוואה לפלסבו. מצד שני, Bupropion לווה בהשפעה מגנה מפני סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי או אירוע מוחי לא-פטאלי).

תחילה, נראה כי ממצאים אלו עומדים בניגוד למחקרים שרמזו כי טיפולים אלו מביאים לעליה בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את מאזן הסיכון הקרדיווסקולארי אל מול תועלת הטיפול להפסקת עישון ולשם כך ערכו מטה-אנליזה שכללה מחקרים אקראיים-מבוקרים להערכת שלושת הטיפולים הללו, עם נתונים אודות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים וכלל האירועים הקרדיווסקולאריים (כולל הפרעות קצב, דפיקות לב, ברדיקרדיה וטכיקרדיה).

החיפוש הספרותי העלה 63 מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת טיפולים אלו, שדיווחו על אירועים קרדיווסקולאריים ב-30,508 חולים. מרבית המחקרים ערכו השוואה בין טיפול תרופתי להפסקת עישון ובין פלסבו, רק שישה מחקרים ערכו השוואה ישירה בין שני תכשירים.

החוקרים לא זיהו עליה משמעותית בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים עם טיפולים אלו. טיפול חליפי לניקוטין לווה בעליה של פי 2.3 בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים.

לאור הממצאים הנוכחיים, המעידים על סיכון נמוך לאירועים קרדיווסקולאריים חמורים בעקבות טיפולים להפסקת עישון, בשילוב עם הסיכון הקרדיווסקולארי והסיכון לתמותה עם המשך עישון, צפוי כי התועלת של הטיפול תעלה על הסיכונים. על רופאים למצוא את האיזון בין החשש מפני תופעות, אל מול העדויות העקביות המעידות על התועלת של הפסקת עישון ולייעץ לחולים בנוגע לתופעות לוואי אפשריות של טיפולים להפסקת עישון, תסמיני גמילה מעישון ותסמינים העשויים לנבוע ממחלות קיימות.

Circulation 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה