קרדיולוגיה

בדיקת CTA של העורקים הכליליים מסייעת בניבוי הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-RSNA)

בדיקת CTA (Computed Tomography Angiography) של העורקים הכליליים הינה חלופה רגישה למבחן מאמץ לבבי או אנגיוגרפיה בחולים עם מחלת עורקים קלה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Radiological Society of North America.

הבדיקה הלא-פולשנית מבוססת על בדיקת CT של הנגעים הטרשתיים בעורקים הכליליים. החוקרים מסבירים כי הבדיקה אינה מתאימה לכולם, אך ודאי מהווה אפשרות לחולים בסיכון נמוך-עד-בינוני.

למרות שרבים נלהבים מהשימוש בבדיקת CTA של העורקים הכליליים כחלופה למבחן מאמץ לבבי, המחקר למעשה נועד לקבוע אם ישנם הבדלים פרוגנוסטיים בין המינים למחלת עורקים כלילית.

התוצא העיקרי היה הופעת סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כולל תמותה ואוטם לבבי.

הנתונים למחקר התבססו על מאגר CONFIRM (Coronary CT Angiography Evaluation for Clinical Outcomes: An International Multicenter Registry), הכולל תוצאות בדיקות CTA של העורקים הכליליים ונתונים אודות גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם.

מבין כ-27,000 משתתפים מ-12 אתרים במאגר, בכ-18,000 לא זוהתה מחלת עורקים כלילית ותוצאות בדיקת CTA של העורקים הכליליים היו תקינות או העידו על מחלה לא-חסימתית (חסימה של פחות מ-50%).

על-סמך המשתתפים בקבוצה זו, החוקרים בנו מדגם עוקבה תואם שכלל כ-11,000 משתתפים. במדגם זה, 164 חולים (1.4%) אובחנו עם אוטם לבבי פטאלי או לא-פטאלי. מבין אלו, 37 אובחנו עם אוטם לבבי ולא מתו, 120 הלכו לעולמם ללא אוטם לבבי ו-7 פיתחו אוטם לבבי והלכו לעולמם בעקבות זאת.

לכל חולה בחנו החוקרים את מדד פרמינגהם, המנבא את הסיכון הפרטני למחלת לב וכלי דם. הם השוו את המדדים עם תוצאות בדיקת CTA של העורקים הכליליים והתוצאות בפועל.

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי של המדגם התואם ולקחו בחשבון את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם. כאשר החולים תאמו בגיל, גורמי סיכון, תסמינים והיקף מחלת העורקים הכלילית, שיעורי התמותה ואוטמים לבביים היו דומים בגברים ובנשים.

הפרוגנוזה לאירועים לבביים מג’וריים הייתה דומה בגברים ובנשים ולא השתנתה עם התסמינים שהציגו החולים.

ממצאי המחקר עומדים בניגוד לתוצאות מחקר ה-WHI (Women’s Health Initiative), לפיהן בנשים עם כאבי חזה לא-ספציפיים או לא-טיפוסיים עליה של פי שתיים בסיכון לאוטם לבבי לא-פטאלי, בהשוואה לגברים.

פעמים רבות רופאים בוחרים בין מבחן מאמץ ואנגיוגרפיה ומהנתונים עולה כי בדיקת CTA של העורקים הכליליים עשויה לשמש כחלופה סבירה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-RSNA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה