צוותי רפואה דחופה יכולים לטפל בבטחה בתרסיס פנטאניל (Ann Emerg Med)

טיפול תוך-נזאלי מחוץ לבית החולים בפנטאניל ע”י צוותי רפואה דחופה באמבולנס הינו בטוח ויעיל להקלה בכאבים, כך מדווחים חוקרים מדנמרק במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Annals of Emergency Medicine.

החוקרים ערכו את המחקר בילדים ומבוגרים עם בעיות אורתופדיות, כאבי בטן או תסמונת כלילית חדה, ללא תגובה מוצלחת לתרסיס ניטרוגליצרין, ומצאו כי הטיפול בתרסיס נזאלי של פנטאניל לווה בתופעות לוואי קלות ב-4% מהמטופלים. ב-79% מהמטופלים נרשמה ירידה בעלת משמעות קלינית של שתיים ומעלה במדדי כאב.

הם בחנו את פרופיל הבטיחות וההשפעות משככות הכאבים של תרסיס נזאלי של פנטאניל, כאשר ניתן מחוץ לכותלי בית החולים ע”י צוותי אמבולנס. המחקר כלל 903 משתתפים בגילאי 8 שנים ומעלה, שסבלו מכאב עז על-רקע מצבים אורתופדים, כאבי בטן, או תסמונת כלילית חדה, שסבלו מכאב שלא הגיב לתרסיס ניטרוגליצרין.

הטיפול בתרסיס אופיואידים דורש אישור של רופא במוקד האמבולנס, וחולים עם אי-סבילות לאופיואידים לא נכללו במחקר. החולים שנכללו היו אלו עם מדד GCS (Glasgow Coma Scale) של 15 ומעלה וקצב נשימה של 10 נשימות לדקה ומעלה, ללא עדות לדימום אפי, גודש של האף או טראומה של האף.

פנטאניל ניתן לנחיר אחד במינון של 50 מיקרוגרם או 100 מיקרוגרם. המינון הנמוך יותר ניתן לחולים שהיו מתחת לגיל 18 שנים ואלו מעל גיל 65 שנים, כמו גם לאלו עם מחלת ריאות חסימתית כרונית או חולים חלשים או אלו הסובלים מתת-תזונה. לאחר מינון ראשוני ניתן לתת 1-2 מנות נוספות לאחר 10 ו-25 דקות, בהתאמה.

פראמדיקים תיעדו את אופי המצב האחראי לכאב ומדד מספרי בין 1-10 שימש להערכת הכאב לפני ואחרי מתן פנטאניל. חציון מדדי כאב עמד על 8 נקודות, בעוד שחציון הירידה במדדי כאב לאחר הטיפול עמד על 3 נקודות. מרבית החולים דיווחו על ירידה בעלת משמעות קלינית במדדי כאב, עם ירידה של 2 נקודות ומעלה.

תופעות לוואי כללו תת-לחץ דם, בחילות/הקאות, ירידה במצב הכרה, ורטיגו, עייפות, החמרת כאבי בטן ופריחה, אם כי לא תוארו תופעות לוואי חמורות. הירידה הממוצעת בקצב הנשימה עמדה על 1.2 נשימות לדקה ובאף אחד מהמטופלים לא תועד קצב נשימות נמוך מ-11 נשימות לדקה.

Ann Emerg Med 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה