קרדיולוגיה

השוואה בין עיסויי חזה מכאניים ודפיברילציה לעומת החייאת לב-ריאה קונבנציונאלית לטיפול בדום לב מחוץ לכותלי בית החולים (JAMA)

דפיברילטור

בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב מבוגרים עם דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי ההישרדות לאחר ארבע שעות בין חולים שעברו החייאת לב-ריאה באמצעים מכאניים או אלו שעברו החייאה ידנית, בהתאם להנחיות.

לדברי החוקרים, גישה טיפולית המבוססת על עיסויי חזה מכאניים עשויה להביא לשיפור בתוצאות הגרועות של אירועי דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, אך גישה זו לא נבחנה במחקרים קליניים גדולים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם עיסויי חזה באמצעים מכאניים עם דפיברילציה במהלך ביצוע העיסויים (החייאת לב-ריאה מכאנית), בהשוואה להחייאת לב-ריאה ידנית, בהתאם להנחיות, תביא לשיפור שיעורי ההישרדות לאחר ארבע שעות.

החוקרים ערכו מחקר רב-מרכזי, אקראי, שכלל 2,589 חולים עם דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, בתקופה שבין ינואר 2008 ועד פברואר 2013 במרכזים בשבדיה, בריטניה והולנד. משך המעקב עמד על שישה חודשים.

החולים חולקו באקראי להחייאת לב ריאה באמצעים מכאניים (בעזרת מערכת LUCAS Chest Compression System, Physio-Control/Jolife AB) בשילוב עם דפיברילציה במהלך העיסויים (1,300 חולים) או להחייאת לב-ריאה ידנית, בהתאם להנחיות (1,289 חולים).

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי ההישרדות לאחר ארבע שעות. תוצאים משניים כללו את שיעורי ההישרדות לאחר שישה חודשים עם תפקוד נוירולוגי טוב, על-בסיס מדד CPC (Cerebral Performance Category). מדד CPC של 1 או 2 סווג כתוצאה טובה.

307 חולים שעברו החייאה מכאנית שרדו לאחר ארבע שעות (23.6%), בהשוואה ל-305 חולים שעברו החייאה ידנית (23.7%, p>0.99). שיעורי ההישרדות עם מדד CPC של 1 או 2 תועד ב-98 חולים (7.5%) לעומת 82 חולים (6.4%) בעת השחרור מיחידות טיפול נמרץ, ב-108 (8.3%) לעומת 100 חולים (7.8%) בעת השחרור מבית החולים, ב-105 (8.1%) לעומת 94 חולים (7.3%) לאחר חודש אחד וב-110 חולים (8.5%) לעומת 98 חולים (7.6%) לאחר שישה חודשים עם החייאה מכאנית והחייאה ידנית, בהתאמה. בקרב חולים ששרדו לאחר שישה חודשים, ב-99% מהחולים לאחר החייאה מכאנית וב-94% מהחולים לאחר החייאה ידנית תועדו מדדי CPC של 1 או 2.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי במקרים של דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, לא זוהו הבדלים בין החייאת לב ריאה בעזרת אמצעים מכאניים ובין החייאה סטנדרטית. במרבית החולים ששרדו בשתי הקבוצות התוצאות הנוירולוגיות לאחר שישה חודשים היו חיוביות. בשורה התחתונה, החייאת לב-ריאה באמצעים מכאניים, על-בסיס האלגוריתם ששימש במחקר הנוכחי, לא הביאה לתוצאות טובות יותר, בהשוואה להחייאת לב-ריאה סטנדרטית.

JAMA. Published online November 17, 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה