מחקר חדש קובע כי אין תועלת להפחתת לחץ דם בשלב החד של אירוע מוחי איסכמי (JAMA)

מתוצאות מחקר CATIS (China Antihypertensive Trial in Acute Ischemic Stroke) עולה כי אין תועלת לטיפול בחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד ולחץ דם גבוה בתרופות להורדת לחץ דם במהלך 48 השעות הראשונות לאחר התחלת האירוע.

מהממצאים עולה כי בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול להפחתת לחץ הדם, טיפול בחולים ליעד לחץ דם לא הביא להפחתת הסיכון לתמותה או מוגבלות מג’ורית לאחר 14 ימים או עד לשחרור מבית החולים; התוצאות היו כמעט זהות בשתי הקבוצות.

מממצאים אלו עולה כי אלא אם לחולה לחץ דם סיסטולי של 220 מ”מ כספית ומעלה או לחץ דם דיאסטולי של 120 מ”מ כספית ומעלה, ההחלטה להפחתת לחץ דם באמצעות תרופות לאיזון לחץ הדם בחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד, אינה מביאה לשיפור או החמרה בתוצאות ולכן צריכה להתבסס על שיקול הדעת בכל מקרה לגופו.

מחקר CATIS הינו מחקר חד-סמוי, רב-מרכזי, אקראי-מבוקר, להערכת השאלה אם הפחתה מתונה של לחץ הדם בתוך 48 שעות מהופעת אירוע מוחי תביא להפחתת שיעורי התמותה ומוגבלות מג’ורית, כפי שהוגדר לפי מדדי mRS של 3 ומעלה, לאחר 14 ימים או עד לשחרור מבית החולים. הם גם בחנו את ההשפעות של טיפול לאיזון לחץ הדם בשלב האקוטי על שיעורי התמותה לאחר שלושה חודשים, מוגבלות מג’ורית ואירועים וסקולאריים במעקב לאחר הטיפול.

מדגם המחקר כלל 4,071 חולים מ-26 בתי חולים עם אירוע מוחי איסכמי אקוטי, שנבדקו בתוך 48 שעות מהופעת התסמינים והיו עם לחצי דם מוגברים. חולים שקיבלו טיפול תרומבוליטי לא נכללו במחקר ולכן ממצאי המחקר תקפים רק לחולים שאינם מיועדים לטיפול תרומבוליטי.

החולים חולקו באקראי לטיפול לאיזון לחץ הדם (2,038 חולים), כאשר היעד היה להביא לירידה של 10-25% בלחץ הדם הסיסטולי בתוך 24 שעות מההקצאה האקראית, עם יעד של 140 מ”מ כספית ומטה לאחר שבוע, ושמירה על יעד זה במהלך כל האשפוז או להפסקת כל התרופות לאיזון לחץ הדם שקיבלו לפני האירוע המוחי (2,033 חולים). בעת השחרור מבית החולים, כל החולים קיבלו מרשם לתרופות לאיזון לחץ הדם, בהתאם להנחיות הקליניות.

המחקר נועד לבחון גישת הפחתת לחץ דם ולא את יעילות התרופות השונות להפחתת לחץ דם. לפיכך, מספר תרופות לאיזון לחץ דם, כולל מעכבי ACE שניתנו דרך הוריד, חסמי תעלות סידן ומשתנים שימשו לבד או באופן משולב בקבוצת ההתערבות, במטרה להביא לירידה בלחץ הדם, בהתאם לאלגוריתם טיפולי מוגדר מראש.

הרופאים והאחיות במחקר לא היו מודעים להקצאת הטיפול, אך החולים, המארגנים וצוותי המחקר שאספו את נתוני התוצאות היו מודעים לקבוצת ההקצאה.

בשתי הקבוצות נרשמה ירידה בלחץ הדם הסיסטולי לאחר 24 שעות ולאחר שבוע, אך כצפוי, לחץ הדם היה נמוך יותר משמעותית בקבוצת החולים שקיבלו טיפול לאיזון לחץ הדם. לאחר שבוע, לחץ הדם הסיסטולי היה נמוך יותר ועדיין שונה משמעותית בין הקבוצות. עם זאת, ההבדל בלחץ הדם הסיסטולי לא השפיע על התוצאות הראשיות או המשניות.

החוקרים מדגישים כי המחקר נערך בחולים סיניים בלבד ולכן ייתכן כי הטיפול באירוע מוחי חד שונה באוכלוסיות מערביות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההחלטה לטיפול בתרופות לאיזון לחץ הדם במקרים אלו צריכה להתבסס על שיקול דעת קליני ודרושים נתונים נוספים בנושא, מאחר וחשוב להבין כיצד לטפל בצורה הטובה ביותר בחולים אלו.

JAMA . Published online November 17, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה