קרדיולוגיה

התועלת של טיפול בסטטינים במינון גבוה לפני צנתור כלילי בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST (מתוך כנס ה-TCT)

במהלך כנס ה-TCT לשנת 2013 הציגו חוקרים מניו-יורק נתונים של מטה-אנליזה חדשה להערכת טיפול העמסה בסטטינים לפני התערבות כלילית מילעורית בחולים שלא טופלו קודם לכן בסטטינים ופנו בתמונה של אנגינה יציבה או תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST.

בהשוואה למטה-אנליזה קודמת משנת 2011, החוקרים הגבילו את קריטריוני ההכללה לחולים שלא קיבלו טיפול קודם בסטטינים ולפלסבו בקבוצת הביקורת, במטרה לבחון את ההשפעה הכוללת של העמסת סטטינים.

בסקירה נכללו 1,188 מאמרי סקירה ו-15 מחקרים אקראיים ומבוקרים, כאשר החוקרים ביקשו לבחון אם העמסת סטטינים לפני PCT עשוי להביא להפחתת אוטם לבבי סביב הפרוצדורה. המדגם כלל 3,529 חולים יציבים וחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST. התוצאים העיקריים כללו אירועים לבביים מג’וריים דוגמת תמותה, אוטם לבבי ספונטאני, רה-וסקולריזציה של כלי המטרה ותרומבוזיס של התומכן.

החוקרים בחנו את התוצאות ב-1,783 חולים שקיבלו מנת העמסה של סטטינים לפני צנתור כלילי ובין 1,746 חולים בהם הטיפול בסטטינים הוחל לאחר צנתור כלילי. הם אספו נתונים ממאגרי PubMed ו-Scopus משנים 1966 עד מרץ 2013. הם ביקשו לבחון את ההשערה לפיה תתכן ירידה בשיעורי אוטם לבבי סביב הפרוצדורה עם טיפול העמסה בסטטינים לפני צנתור כלילי.

הטיפול בסטטינים לפני הפרוצדורה הביא לירידה של 43% באירועים הקליניים במהלך המעקב (יחס סיכויים של 0.57, p=0.01). הירידה נותרה מובהקת סטטיסטית רק בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST (יחס סיכויים של 0.18, p=0.0005) כאשר החולים סווגו לפי התמונה הקלינית. לא נרשמה ירידה בשיעור האירועים הקליניים בחולים שעברו PCI לטיפול באנגינה יציבה (יחס סיכויים של 1.0, p=NS).

לאור העדכונים המתמשכים בהגדרה אוטם לבבי סביב פרוצדורה והמחלוקת בנוגע לפרוגנוזה של מצה זה, ובניגוד למטה-אנליזה קודמת בה התועלת הקרדיווסקולארית של העמסת סטטינים נבעה בעיקר מירידה בשיעור האוטמים הלבביים סביב הפרוצדורה, החוקרים הצליחו להדגים ירידה משמעותית באירועים הקליניים, כולל בתוצא סיום משולב שכלל תמותה, אוטם לבבי ספונטאני או רה-וסקולריזציה של נגע המטרה. התועלת הקלינית של העמסת סטטינים לפני צנתור כלילי הייתה משמעותית רק בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST.

מתוך כנס ה-TCT

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה