קרדיולוגיה

כמה רחוק מוכנים הרוצים להפסיק לעשן להגיע? סקר חדש קובע: 35% מהמעשנים מפסיקים לבלות ונמנעים מחברים מעשנים בכדי להפסיק לעשן

נמסר על ידי חברת פייזר:

מעשנים המעוניינים להפסיק לעשן ינקטו באמצעים קיצוניים על מנת להפסיק לעשן, כך עולה מסקר חדש שיזמה חברת התרופות פייזר באנגליה בקרב יותר מ-6,000 מעשנים ומעשנים לשעבר.

בסקר נמצא כי 35% מהמעשנים1א נמנעו לחלוטין מחברתם של ידידים מעשנים או ממצבים מעודדי עישון אחרים כגון בילוי בפאבים או בברים בזמן שבו הם מנסים להפסיק לעשן, בניסיון נואש להימנע מהפיתוי לעשן. 26% 1ג מהנשאלים הודו שנמנעו משתיית אלכוהול בזמן שניסו להפסיק לעשן, ו-16% 1ד נמנעו בכלל מבילויים חברתיים עד שעבר להם החשק לעשן.

ואם חשבתם שהימנעות מחברים מעשנים או התנזרות מבילויים היא הדרך הקיצונית ביותר של מי שמפסיק לעשן, תחשבו שוב: 10%‏1ב מהנשאלים סיפרו שעישנו בשרשרת את כל הסיגריות שלהם עד שהרגישו רע, בתקווה שזה יעזור להם להפסיק, 10%‏1ה נוספים הכינו רשימה נגד עישון והקריאו אותה בקול רם בכל פעם שהתחשק להם לעשן סיגריה, 13% 1ז מהנשאלים אימצו לעצמם תחביב חדש על-מנת להסיח את דעתם מהרצון לעשן ו-7% 1ו פיזרו פתקים בכל רחבי הבית כדי להזכיר לעצמם לא לעשן.

מהמחקר אף עולה כי המעשן הממוצע ניסה להפסיק לעשן ארבע פעמים בעבר1ח, וכרבע (24%) 1ט מאלו שמעוניינים להיגמל חושבים על כך לפחות חמש פעמים ביום. ועדיין, למרות שמחקרים מראים שקבלת עזרה ממומחי שירותי בריאות עשויה להגביר את סיכויי ההצלחה פי ארבעה2 בהשוואה להפסקה בבת אחת. רק 20% מהמעשנים1י מכירים בכך שמומחי הבריאות והרופאים עשויים לעזור להם להצליח להפסיק.                                                                         

כיצד מפסיקים לעשן בארץ? בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית באפשרויות הרפואיות לגמילה מעישון כאשר משרד הבריאות הכיר בעישון כמחלה שהטיפול בה מציל חיים והכניס לסל התרופות טיפול תרופתי להפסקת עישון (צ’מפיקס וזייבן). את התרופה ניתן לקבל בשילוב סדנאות לטיפול התנהגותי בקופות החולים, שילוב שהוכח כיעיל ביותר להפסקת עישון. הטיפול התרופתי מפחית משמעותית את תסמיני הגמילה, מוריד את הדחף לעשן ואת ההנאה מסיגריות ומסייע לנגמל להישאר גמול, ואילו הסדנה מעניקה כלים להתמודדות עם ההתמכרות, לשבירת ההרגלים ולמניעת מעידות. ההשתתפות בסדנה ניתנת חינם למבוטחי כל הקופות, והטיפול התרופתי מסובסד למשך שלושה עד שישה חודשים, ועולה רק 60 עד 80 שקלים לחודש, במקום 400 עד 540 שקלים.

לדברי ד”ר יעל בר-זאב, יועצת לגמילה מעישון ומנחת סדנאות גמילה, יו”ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בישראל ומנהלת המרכז למניעה ולגמילה מעישון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הסקר ממחיש עד כמה מדובר בהתמכרות הדורשת שינוי התנהגותי על מנת להיגמל. למרות כל המידע שהצטבר בשנים האחרונות ממחקרים, עדיין חלק ניכר מהמעשנים ומהצוות הרפואי המטפל בו חושב שכח רצון בלבד יספיק (“כשאני ארצה להפסיק אני אפסיק”). טיפול התנהגותי בשילוב עם טיפול תרופתי מוביל לשיעור הצלחה בהפסקת עישון שמגיע עד 50% לאחר שנה. יש לציין שחלק ניכר מהשינויים שהמעשנים בסקר העידו שהם ביצעו הם בהחלט צעדים רצויים בתקופה הראשונה שלאחר הגמילה (הימנעות ממקומות ומצבים המעודדים עישון, תזכורות בדרכים שונות על הרצון והתועלת מההפסקה) כחלק מתהליך ההפסקה ושינוי ההרגלים. 

***

אודות צ’מפיקס מבית פייזר

לצ’מפיקס 4 פעולות עיקריות4: הפחתת הדחף לעשן4 – המאפשר להתמקד בשינוי הרגלים הקשורים לעישון, ללא מחשבה מתמדת על הסיגריה. צמצום תסמיני הגמילה4 – המקל על תהליך הגמילה ומאפשר המשך שמירה על סדר היום. הקטנת ההנאה מעישון4 – מאפשרת להפחית בכמות הסיגריות האוטומטיות ובכך לאפשר הפסקת עישון ביום שנקבע והפעולה הרביעית: מניעת חזרה לעישון.6

מנגנון הפעולה של התרופה כפול וייחודי: ראשית, היא נקשרת לרצפטור אליו נקשר הניקוטין, חוסמת אותו ובכך מונעת שחרור דופמין במוח ברמות גבוהות כתגובה לעישון. בשלב השני מפעילה צ’מפיקס את הרצפטור להפרשת דופמין ברמה בינונית וקבועה כדי למנוע תופעות לוואי של גמילה מניקוטין כאשר מפסיקים לעשן. 59.4% מהמטופלים בצ’מפיקס נשארו לא מעשנים לאחר 3 חודשי טיפול.6 במהלך 7 השנים האחרונות טופלו בהצלחה בצ’מפיקס כ- 18 מליון מעשנים בעולם כולו7 ביותר מ-80 מדינות. לקראת יום ללא עישון השיקה פייזר את האתר www.mafsikim.co.il המספקת מידע וסיוע להפסקת עישון.

אודות חברת פייזר‎: פועלים יחד לעולם בריא יותר®

אנו משתמשים במדע ובמשאבינו העולמיים על מנת לשפר את הבריאות והרווחה בכל שלבי החיים. אנו שואפים להציב סטנדרט של איכות, בטיחות וערכיות בתהליך הגילוי, הפיתוח והייצור של תרופות עבור בני אדם ובעלי חיים. השקעותינו המגוונות בתחום הבריאות ברחבי העולם כוללות תרופות ביולוגיות, מולקולות קטנות וחיסונים עבור בני אדם ובעלי חיים, כמו גם רבים ממוצרי הצריכה הידועים ביותר בעולם. בכל יום, במדינות מתפתחות ומפותחות, פועלים עובדי פייזר לקידום בריאות, מניעה, טיפולים ותרופות הקוראים תיגר על המחלות המאיימות ביותר בימינו. בהתאם לאחריותנו כחברה הביו-פרמצבטית המובילה בעולם, אנו משתפים פעולה עם ספקי שירותי בריאות, ממשלות וקהילות מקומיות ברחבי העולם, על מנת לעודד ולהרחיב את הנגישות לשירותי בריאות מהימנים וברי-השגה. כבר יותר מ-150 שנה פייזר פועלת ליצור את ההבדל עבור כל מי שסומך עלינו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה