עליה בסיכון לאירועים לבביים בחולי סקלרודרמה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACR)

הסיכון לאוטם לבבי גבוה כמעט פי ארבע בחולים עם סקלרודרמה (Systemic Sclerosis) בהשוואה לביקורות, כך עולה מתוצאות מחקר מבוסס-אוכלוסייה גדול, שהוצג במהלך הכנס השנתי מטעם ACR (American College of Rheumatology). החוקרים מוסיפים ומסבירים כי בשנה הראשונה לאחר האבחנה, הסיכון לאוטמים לבביים גבוה פי שמונה.

לדברי החוקרים, מצטברות עוד ועוד עדויות לפיהן לסקלרודרמה מרכיב מאקרו-וסקולארי משמעותי, ומחלה קרדיווסקולארית הינה הגורם המוביל לתמותה שאינה על-רקע סקלרודרמה. ממצאי המחקר תומכים בצורך בהגברת המעקב, מאמצי המניעה ושינוי גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם סקלרודרמה.

מדובר במחקר מבוסס-אוכלוסיה הראשון להערכת הסיכון לאוטם לבבי בחולים עם סקלרודרמה. החוקרים מצאו כי הסיכון הרבה יותר גבוה מזה שתועד בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, וגבוה כמו בחולים עם לופוס. הנתונים ממליצים לריאומטולוגים להקפיד על תשומת הלב למחלות לב וכלי דם בחולים אלו.

ידוע היטב כי טרשת עורקים מוקדמת מופיעה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ולופוס. כעת מופיעות עדויות לפיהן תהליך זה קיים גם בחולי סקלרודרמה. עם זאת, לפני המחקר, לא נערכו מחקרים להערכת הסיכון לאוטם לבבי בחולים אלו.

החוקרים בחנו את הנתונים מארבעה מאגרי נתונים גדולים, שכללו כחמישה מיליון מטופלים. מאגרי נתונים אלו כללו את כל הביקורים למרפאות חוץ, כל האשפוזים לבתי חולים והתרופות שניתנו, כמו גם את שיעורי התמותה.

לכל אחד מבין 1,245 המקרים של סקלרודרמה התאימו החוקרים עשרה ביקורות בריאות, תואמות בגיל ומין (12,678 משתתפים). חציון גיל המשתתפים עמד על 53 שנים וכ-83% מהמשתתפים במחקר היו נשים.

בתחילת המחקר, מדד Charlson Comorbidity Score היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת החולים, בהשוואה לקבוצת הביקורת, וכך גם מספר האשפוזים ומספר גורמי הסיכון לאוטם לבבי.

לאחר חציון מעקב של 3.5 שנים, שיעורי אוטם לבבי היו גבוהים יותר בקבוצת החולים, בהשוואה לקבוצת הביקורת (20.2 מקרים ל-1,000 שנות-אדם לעומת 5.3 מקרים ל-1,000 שנות-אדם). למרות שהסיכון לאוטם לבבי היה גבוה פי שמונה בקבוצת החולים, בהשוואה לקבוצת הביקורת בשנה הראשונה לאחר האבחנה, הבדל זה פחת עם הזמן.

באופן כללי, היכון עלה עם הגיל. הסיכון לאוטם לבבי היה גבוה פי שבע בחולי סקלרודרמה בגילאי 45-59 שנים, בהשוואה לאלו מתחת לגיל 45, בהם לא תוארה עליה בסיכון לאוטם לבבי.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה