השוואה בין Acarbose ובין Metformin לטיפול בסוכרת (Lancet)

בחולים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2 תועד שיפור דומה באיזון ערכי הסוכר בדם עם התחלת טיפול באקרבוז או מטפורמין, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Lancet Diabetes-Endocrinology.

לאחר 48 שבועות טיפול, אקרבוז הביא לירידה ממוצעת של 1.11% בערכי HbA1c, בהשוואה לירידה של 1.12% עם טיפול במטפורמין. הבדל של 0.02% בין הקבוצות זוהה לאחר 24 שבועות מעקב. שיעור אירועי היפוגליקמיה היה דומה בשתי הקבוצות וכך גם שיעור תופעות הלוואי החמורות.

מדובר במחקר הראשון להשוואה ראש-בראש בין מטפורמין ואקרבוז כטיפול ראשוני בחולים עם סוכרת מסוג 2, לאחר כשלון התערבויות לשינוי אורחות חיים.

החוקרים ערכו מחקר אקראי, העדר-נחיתות, לבחינת היעילות היחסית של אקרבוז ומטפורמין בחולים סיניים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2. חוקרים מ-11 אתרים בסין כללו במחקר חולים בגילאי 30-70 שנים, שענו על קריטריוני ארגון הבריאות העולמי לסוכרת מסוג 2, שלא קיבלו טיפול תרופתי או שטופלו במשך פחות מחודש. ערכי HbA1c של המשתתפים במחקר נעו בטווח 7-10%, עם ערכי סוכר בדם בצום של 200 מ”ג לד”ל ומעלה, ומדד מסת גוף של 19-30.

תוצא הסיום העיקרי היה השינוי בערכי HbA1c מתחילת המחקר עד לאחר 48 שבועות.

הסקירה הסופית כללה 784 חולים. המחקר החל עם 788 חולים, ארבעה מהם לא קיבלו טיפול. במהלך המעקב, 16% מהחולים בקבוצת אקרבוז ו-20% מהחולים בקבוצת הטיפול במטפורמין הפסיקו את הטיפול. לאחר 24 שבועות, החוקרים יכלו לקבוע אם יש מקום להוסיף טיפול בתרופות המעודדות הפרשת אינסולין לחולים שאינם מאוזנים היטב; חמישה חולים בקבוצת הטיפול באקרבוז וארבעה בקבוצת הטיפול במטפורמין קיבלו תוספת טיפול.

מניתוח ביניים לאחר 24 שבועות עלה כי חלה ירידה ממוצעת של 1.17% בערכי HbA1c בקבוצת הטיפול באקרבוז וירידה של 1.19% בקבוצת הטיפול במטפורמין, עם הבדל שירד ל-0.01% לאחר 48 שבועות.

היקף הירידה בערכי HbA1c היה שונה משמעותית בתוך הקבוצות לפי ערכי HbA1c בתחילת המחקר, אך ללא הבדל בין הקבוצות. בשיעור דומה של חולים בכל קבוצה ערכי HbA1c עמדו על 6.5% ומטה לאחר 24 שבועות (67% לעומת 69%), ולאחר 48 שבועות (62% לעומת 64%). בנוסף, התוצאות לא היו שונות לפי משקל הגוף, מדד מסת גוף, או אחוז הפחמימות בתזונה.

בדיקת ארוחה סטנדרטית הדגימה הבדל משמעותי לטובת אקרבוז בשטח מתחת לעקומה לרמות אינסולין לאחר 180 דקות, הן לאחר 24 שבועות והן לאחר 48 שבועות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי לשתי התרופות יעילות דומה כטיפול ראשוני בחולים סינים עם סוכרת מסוג 2.

Lancet 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה