קרדיולוגיה

שילוב של סימבסטטין ואזטימיב משיג ירידה דומה לזו של סטטינים במינון גבוה במדדי דלקת ועקה חמצונית (Atherosclerosis)

כולסטרול עורק

ע”פ מחקר חדש מ-Atherosclerosis

טיפול באמצעות שילוב של סימבסטטין 10 מ”ג  עם ezetimibe (איזטרול) הוביל לתוצאות דומות מבחינת ירידה במדדי דלקת בהשוואה לסימבסטטין במינון 40 מ”ג או רוסובוסטטין במינון 10 מ”ג.

המחברים מציינים ברקע שסטטינים עשויים להציג פעילות אנטי דלקתית ונוגדת חימצון. הם מציינים שלא ידוע אם למינונים או שילובים שונים יש השפעה אנטי-דלקתית או נוגדת חימצון שונה.  מטרת החוקרים הייתה להשוות בין טיפול בסימבסטטין, שילוב של סימבסטטין/אזטמיב, ורובוסטטין על האפקט האנטי-דלקתי ונוגד החימצון של הטיפולים השונים.

החוקרים ביצעו אנליזה מתוכננת מראש של מחקר פרוספקטיבי, אקראי, פתוח תווית עם יעד סמוי (מחקר ה-PROBE) . גוייסו למחקר 153 משתתפים עם היפרכולסטרולמיה אשר חולקו באופן אקראי בין קבלת סימבסטטין 40 מ”ג, או סימבסטטין 10 מ”ג/אזטימיב 10 מ”ג או רוסובוסטטין 10 מ”ג , ביום.

החוקרים בחנו רמות ופעילות בפלסמה של


  • ( 8-Epi prostaglandin F2 alpha (8-epiPGF2a

  • (oxidized LDL (oxLDL 

  •  ( lipoprotein-associated phospholipase A2 (Lp-PLA2

בתחילת המחקר ולאחר 12 שבועות טיפול.

נמצאה ירידה מובהקת בפלסמה של 8-isoprostane ב-10%, 8% ו-6% בהתאמה (סימבסטטין, סימבסטטין/אזטימיב, רוסובוסטטין)   ו-oxLDL ב-41% , 40% ו-39% בכל הקבוצות ( P<0.05) בהשוואה לרמות הבסיס.

בכל קבוצות הטיפול הייתה ירידה מובהקת גם ברמות בפלסמה של פעילות וריכוז  Lp-PLA2  בשיעורים של 36% , 31% ו-38% ,ו-36% , 32% ו-32% , בהתאמה, עם מובהקות של P<0.001 .

החוקרים מדווחים כי לא נמצאו הבדלים בין קבוצותיים.

מסקנת החוקרים היא שטיפול בסימבסטטין 40 מ”ג, סימבסטטין/אזטימיב 10/10 מ”ג, ורוסובסטטין 10 מ”ג מפחיתים באופן מובהק את מדדי הדלקת והחימצון (ריכוז ופעילות)  8-epiPGF2a, oxLDL , Lp-PLA2 באופן דומה.

Atherosclerosis. 2013 Nov;231(1):8-14

הערת המערכת: חשיבות המחקר היא בכך שהוא מוכיח כי במטופלים עם בעיית סבילות לסטטינים , שימוש בטיפול במינון נמוך בסטטין בשילוב עם אזטימיב, משיג הפחתה לא רק ברמות ה-LDL כולסטרול, אלא גם ברמות הדלקת והעקה החימצונית, המהווים כידוע גורמי סיכון למחלות קרדיווסקולריות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה