קרדיולוגיה

בדיקה גנטית עשויה להפחית הפניות לאנגיוגרפיה בחשד למחלת עורקים כלילית (מתוך כנס North American Menopause Society)

בדיקת דם להערכת הביטוי של 23 גנים לבחינת הסבירות למחלה כלילית חסימתית היא פחות יקרה מהבדיקה האבחנתית הסטנדרטית ומצמצמת את שיעור הבדיקות הפולשניות המיותרות בנשים עם תסמיני מחלת עורקים כלילית.

בדיקת Corus CAD Gene-Expression היא הבדיקה היחידה הספציפית למין, הלוקחת בחשבון הבדלים ביולוגיים בין המינים, ולכן הינה הבדיקה האבחנתית האידיאלית כקו-ראשון, לפני בדיקות לא-פולשניות, לשלילת מחלת עורקים כלילית.

ישנן יתרונות רבים לחולים ולרופאים. בהשוואה לבדיקות מאמץ שגרתיות, מדובר בבדיקה הרבה יותר רגישה. היא טובה מאוד לשלילת מחלת עורקים כלילית ומלווה בהפחתת עלויות הבדיקות האבחנתיות הלבביות בהיקף של 22%.

רפואה מותאמת אישית, כולל גישות אבחנתיות, היא הגישה הצפויה בעתיד. Corus CAD הינה בדיקה פשוטה, ואינה דורשת חשיפה לקרינה. לרוע המזל, הבדיקה יקרה, אך זוהי סקירה קטנה המאשרת כי הבדיקה עשויה להפחית את עלויות הבירור הרפואי בהיקף של 22%.

מתוצאות מחקר IMPACT שפורסמו לאחרונה וכן מתוצאות מחקרי COMPASS ו-PREDICT עלו עדויות התומכות בתועלת הקלינית של הבדיקה הנ”ל .

הרגישות של הבדיקה במחקרי COMPASS ו-PREDICT עמדה על 89% ו-85%, בהתאמה, והערך המנבא השלילי היה 96% ו-83%, בהתאמה, לשלילת מחלת עורקים כלילית.

במחקר IMPACT, ההמלצות האבחנתיות ב-57 נשים נקבעו לפני הבדיקה הגנטית ונותרו ללא שינוי ב-34 נשים לאחר הבדיקה. עוצמת ההמלצות לבדיקה אבחנתית הייתה קטנה יותר ב-31 נשים (91%) מהנשים הללו וגדלה ב-3 נשים (9%).

בניתוח אקונומי של מחקר IMPACT, החוקרים מצאו כי ב-58% מהנשים עם מדדי ביטוי גנטי נמוכים (15 ומטה) חלה ירידה בהמלצות האבחנתיות, בעוד שב-43% מאלו עם מדדים גבוהים יותר חלה עליה בהמלצות.

העלות לכל מטופל הייתה נמוכה ב-22% בנשים עם תסמיני מחלת עורקים כלילית, שעברו בדיקה להערכת הביטוי הגנטי, בהשוואה לעוקבה תואמת של נשים במאגר נתונים ארצי גדול, שעברו בדיקות אבחנתיות (1,960 דולרים לעומת 2,504 דולרים). ההבדל של 544 דולרים לא היה מובהק סטטיסטית, אך ככל הנראה היה הופך למובהק סטטיסטית עם אוכלוסיה גדולה יותר.

לעיתים קרובות חוזרים על בדיקה ראשונית לא-פולשנית של CTA, וזו זכתה לתשומת לב רבה לאחרונה בשל מינוני הקרינה הגבוהים אליהם נחשפים חולים רבים. בחלק מהחולים, מבוצעת בהמשך אנגיוגרפיה פולשנית, פרוצדורה יקרה עם סיכונים משמעותיים. למרבה הפלא, ב-60% מהחולים בנקודה זו אין עדות למחלת עורקים כלילית.

מתוך כנס North American Menopause Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה