קרדיולוגיה

תוספי חומצות שומן אומגה שלוש למניעת פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח לב פתוח (Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery)

 

בכתב העת Thoracic and Cardiovascular Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי-רוויות לפני התערבות ניתוח, הפחית משמעותית את שיעורי ההיארעות של פרפור פרוזדורים לאחר ניתוחים לבביים, בפרט ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים אקראיים בחנו את התועלת של חומצות שומן אומגה-שלוש במניעת פרפור פרוזדורים לאחר ניתוחי לב. עם זאת, התועלת עדיין שנויה במחלוקת. מטה-אנליזה מעודכנת נועדה להבין טוב יותר אם נטילת התוספים לפני ההתערבות הניתוחית מונעת התפתחות פרפור פרוזדורים לאחר ניתוחים לבביים.

החוקרים אספו מאמרים שפורסמו עד נובמבר 2012 ופורסמו במאגרי PubMed, EMBASE, Web of Science ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials. שני סוקרים בחנו והסכימו על שמונה מחקרים קליניים אקראיים. בכל מחקר התמקדו החוקרים בהיארעות פרפור פרוזדורים בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הפלסבו לחישוב יחס הסיכויים.

הסקירה כללה 2,687 חולים (1,337 בקבוצת ההתערבות) שעברו ניתוח לבבי. ניתוח סטטיסטי הדגים ירידה משמעותית של 16% (בממוצע) בהיארעות פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח עם נטילת חומצות שומן אומגה-שלוש לפני הניתוח. החוקרים מדווחים על הטרוגניות נמוכה במחקרים. מהניתוח הסטטיסטי עלה כי חלה ירידה ממוצעת של 25% (יחס סיכויים של 0.75) בהופעת פרפור פרוזדורים. כאשר החוקרים התמקדו רק במקרים של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (שבעה מחקרים), הם זיהו השפעה מגנה משמעותית שעמדה על 34% (יחס סיכויים של 0.66, p=0.23).

ממצאי המחקר תומכים בתועלת של חומצות שומן אומגה שלוש במניעת התפתחות פרפור פרוזדורים בחולים לאחר ניתוח לבבי.

Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Vo 146, Issue 4, 906-911

הערת מערכת:

הממצאים הללו מנוגדים למחקר קודם שדווח לפני כשנה מ-JAMA שדווח על כך שמתן של אומגה 3 לפני ניתוח קרדיאלי אינו מפחית את הסיכון להופעת פרפור פרוזדורים לאחר הניתוח.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה