קרדיולוגיה

בדיקת אולטרה-סאונד מסייעת בניבוי הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Annals of the Rheumatic Diseases)

בדיקת אולטרה-סאונד של עורקי התרדמה רגישה יותר לזיהוי טרשת עורקים תת-קלינית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), בהשוואה לבדיקת CT עם חישוב מדדי הסתיידות עורקים כליליים, כך מדווחים חוקרים מספרד במאמר שפורסם במהדורת נובמבר של כתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם דלקת מפרקים שגרונית מצויים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, הן עקב גורמי סיכון מסורתיים והן עקב תהליכי דלקת סיסטמיים על-רקע דלקת מפרקים שגרונית.

במסגרת המחקר הנוכחי גייסו החוקרים 95 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, ללא היסטוריה של אירועים קרדיווסקולאריים וללא סוכרת או מחלת כליות כרונית. מרבית המשתתפים היו נשים, בגיל ממוצע של 59 שנים, עם משך מחלה ממוצע של 11 שנים.

כל החולים עברו בדיקת אולטרה-סאונד של עורקי התרדמה להערכת נגעים טרשתיים ובדיקת MDCT (Multi-Detector CT) להערכת הסתיידות בעורקים הכליליים. עובי שכבת CMI (Carotid Media-Intima) של 0.90 או נוכחות נגע טרשתי נחשבו כגורמים המנבאים מחלה קרדיווסקולארית בבדיקת אולטרה-סאונד. מדד הסתיידות כלילית של אפס הוגדר כתקין, כאשר מדד של מעל 100 הצביע על סבירות גבוהה יותר למחלת עורקים כלילית.

החוקרים חישבו את מדד SCORE לכל חולה, בהתבסס על גורמים דוגמת גיל, מין, עישון, לחץ דם ומדד אתרוגני, כמו גם מדד mSCORE, להערכת הסיכון לאירוע קרדיווסקולארי פטאלי במהלך עשר שנים. מדד SCORE הממוצע עמד על 2.30 ומדד mSCORE הממוצע עמד על 2.78.

הסיכון הקרדיווסקולארי לפי מדד mSCORE היה נמוך ב-21, בינוני ב-60 וגבוה או גבוה מאוד ב-14 חולים. במרבית החולים עם מדד mSCORE נמוך תועד מדד אפסי של הסתיידות עורקים כלילית, ובאף אחד מהחולים עם מדד mSCORE נמוך לא תועדה הסתיידות כלילית של מעל מאה.

עם זאת, ב-57% מהחולים עם מדדי הסתיידות של אפס זוהה נגע טרשתי בעורקי התרדמה בבדיקת אולטרה-סאונד, וכך גם ב-76.3% מהחולים עם מדד הסתיידות של 1-100.

בעוד שמדד הסתיידות של מעל 100 לא היה רגיש יותר ממדד mSCORE לזיהוי סיכון גבוה (23.6% לעומת 19.4%), כמעט כל החולים בסיכון גבוה או גבוה מאוד (70 מבין 72 חולים) זוהו בעזרת בדיקת אולטרה-סאונד של עורקי התרדמה, עם רגישות של 97.2%.

כאשר מודל בדיקת אולטרה-סאונד של עובי מעל 0.9 מ”מ ו/או נגע טרשתי בעורק התרדמה, כלל גם מדד mSCORE מעל 5%, כל 72 החולים זוהו נכונה, עם רגישות של 100%.

החוקרים מסבירים כי העדר הרגישות של מדדי ההסתיידות ככל הנראה מעידה כי הסתיידות עורקית מופיעה בשלב מאוחר יותר וכי העדרה אינו שולל נוכחות נגעים טרשתיים, לא-מסוידים, פגיעים יותר.

ממצאים אלו תומכים בשימוש בבדיקת אולטרה-סאונד של עורקי התרדמה כבדיקת הבחירה לזיהוי סיכון קרדיווסקולארי גבוה או גבוה מאוד בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית עם מדד mSCORE בינוני.

Annals of the Rheumatic Diseases

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה