שליש מהחולים עם תסחיף ריאתי אינם מאובחנים בחדרי המיון (Am J Emerg Med)

שליש מהחולים הפונים לחדרי מיון עם תסחיף ריאתי אינם מאובחנים נכונה לפני שנשלחים לביתם או מאושפזים לבית החולים, כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי רטרוספקטיבי. מחלות ריאה כרוניות דוגמת אסתמה תורמות לעיתים קרובות לעיכוב באבחנה.

למרות שאבחנה מהירה עשויה להביא לשיפור תוצאות הטיפול הרפואי, אבחנה נכונה של תסחיף ריאתי עשויה להיות מאתגרת.

החוקרים בחנו את הרשומות הקליניות של חולים מעל גיל 18 שנים, שאושפזו לשלושה בתי חולים אוניברסיטאיים במדריד, עם אבחנה של תסחיף ריאתי סימפטומטי בין אפריל 2008 ועד דצמבר 2011. מבין 436 חולים שנכללו במחקר, ב-146 חולים (33.5%) חל עיכוב באבחנה של תסחיף ריאתי.

מניתוח רב-משתנים עלה כי בחולים עם היסטוריה של מחלת ריאות חסימתית כרונית תועד סיכוי גבוה יותר לעיכוב באבחנה (יחס סיכויים של 4.3), כמו גם באלו עם היסטוריה של אסתמה (יחס סיכויים של 3.4, P=0.01). בחולים עם שיעול (יחס סיכויים של 2.5) או בהעדר סינקופה (יחס סיכויים של 4.3) בעת ההתייצגות הקלינית תועד סיכוי גבוה יותר לעיכוב באבחנה. גורמים אחרים הקשורים בעיכוב באבחנת תסחיף ריאתי כללו קוצר נשימה (יחס סיכויים של 2.3), נוכחות כאב חזה פלאוריטי (יחס סיכויים של 3.6), חום (יחס סיכויים של 2.7), כיח דמי (יחס סיכויים של 5) ונוכחות תסנין ריאתי בצילום חזה (יחס סיכויים של 2.5).

למרות העיכוב באבחנה מדויקת של תסחיף ריאתי, החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה בחולים מאושפזים; ייתכן כי שיעורי התמותה שהיו גבוהים יותר בחולים ששוחררו לביתם קשורים יותר למחלות רקע אחרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר עולה כי עיכוב באבחנה של תסחיף ריאתי חד הוא נפוץ, למרות הגישות האבחנתיות הנוכחיות. ממצאי המחקר תומכים בצורך בדרגת חשד גבוהה לתסחיף ריאתי בקבוצת חולים זו.

Am J Emerg Med. Published online September 23, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה