קרדיולוגיה

הערכת ההשפעה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים על שיעורי אי-ספיקת לב ותמותה פתאומית (JCHF)

בחולים עם קרדיומיופתיה איסכמית וירידה במקטע הפליטה, הוספת ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים לטיפול התרופתי הובילה לירידה בחלק מהסיבות הקרדיווסקולאריות לתמותה, כך עולה מניתוח נתוני מחקר STICH, שפורסמו בכתב העת JACC: Heart Failure.

החוקרים כותבים כי הוספית ניתוח מעקפים הביאה לירידה בשיעור שני הגורמים הנפוצים ביותר לתמותה בחולים עם אי-ספיקת לב כרונית מוות פתאומי (12.1% לעומת 16.4%, יחס סיכון של 0.73) וכשל פטאלי של המשאבה (5.4% לעומת 8.1%, יחס סיכון של 0.64).

לדברי החוקרים, למרות שניתוח מעקפים מצוי בשימוש נרחב בחולים עם קרדיומיופתיה איסכמית, אין נתונים ממחקרים פרוספקטיביים אודות גורמי התמותה. במסגרת המחקר הם ביקשו להעריך את ההשפעה של הוספת ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים לטיפול תרופתי על גורמי התמותה בחולים עם אי-ספיקת לב.

במחקר STICH (Surgical Treatment for Ischemic Heart Failure) נערכה השוואה בין גישת טיפול המבוססת על ניתוח מעקפים עם טיפול תרופתי, אל מול טיפול תרופתי בלבד, ב-1,212 חולים עם קרדיומיופתיה איסכמית וירידה במקטע פליטה של חדר שמאל.

במחקר STICH תועדו 462 מקרי תמותה במהלך חציון מעקב של 56 חודשים. הוספת ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים הובילה לירידה בשיעורי התמותה הקרדיווסקולארית (יחס סיכון של 0.83, P=0.09) והביא לירידה משמעותי במרבית הסיבות הנפוצות ביותר לתמותה: מוות פתאומי (יחס סיכון של 0.73, p=0.041) ואירועי כשל פטאלי של המשאבה (יחס סיכון של 0.64, p=0.05).

מהערכת מגמות המן עלה כי ההשפעה מהגנה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים אירעו לאחר 24 חודשים בשתי הקטגוריות. שיעורי התמותה לאחר פרוצדורות קרדיווסקולאריות היו גבוהים יותר בחולים לאחר ניתוח מעקפים (יחס סיכון של 3.11), אך שיעורי התמותה עקב אוטם לבבי פטאלי היו נמוכים יותר (יחס סיכון של 0.07). באשר לגורמי תמותה שאינם על-רקע סיבות קרדיווסקולאריות, מקרים אלו לא היו נפוצים ולא זוהה הבדל בין הקבוצות.

לסיכום, מנתוני מחקר STICH עלה כי הוספת ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים לטיפול תרופתי הביא להפחתת שתי הסיבות העיקריות לתמותה: מוות פתאומי ואירועי כשל פטאלי של המשאבה. ההשפעות המועילות תוארו בעיקר לאחר שנתיים. החוקרים מציינים כי שיעורי התמותה לאחר-פרוצדורה היו גבוהים יותר בחולים לאחר ניתוח מעקפים, כאשר שיעורי התמותה עקב אוטם לבבי היו נמוכים יותר.

JCHF. 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה