האם ניתן לרפא סוכרת באמצעות ניתוח בריאטרי? (Ann Surg.)

 

מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי חדש עולה כי בשליש מהחולים השמנים עם סוכרת מסוג 2, העוברים ניתוח מעקף קיבה, תועדה החלמה של הסוכרת, עם הפוגה מלאה שנותרה למשך שש שנים לאחר הניתוח. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Annals of Surgery.

החוקרים מצאו עוד כי בחולים שעברו ניתוח זה תועדה ירידה משמעותית בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, לפי מדד Framingham Risk Score וכי חל שיפור או החלמה מלאה בנפרופתיה סוכרתית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות ארוכות הטווח של ניתוח בריאטרי על שיעורי ההפוגה של סוכרת מסוג 2 וגורמי סיכון מטבוליים.

לדברי החוקרים, למרות שהוכח כי לניתוח בריאטרי השפעות מרשימות כנגד סוכרת, במחקרים בטווח קצר ובינוני, משך ההשפעה הנ”ל אינו ידוע. באופן ספציפי, שיעורי ההפוגה ארוכי הטווח לאחר ניתוח בריאטרי אינם ידועים היטב.

כעת ערכו החוקרים מחקר להערכת התוצאות הקליניות ב-217 חולים עם סוכרת מסוג 2, שעברו ניתוח בריאטרי בין השנים 2004-2007, עם לפחות חמש שנות מעקב. הפוגה מלאה הוגדרה בנוכחות ערכי A1c נמוכים מ-6% וערכי סוכר בדם בצום של מתחת ל-100 מ”ג לד”ל, ללא טיפול בתרופות נגד סוכרת. עוד בחנו גם שינויים במחלות מטבוליות אחרות, כולל יתר לחץ דם, דיסליפידמיה ונפרופתיה סוכרתית.

לאחר חציון של שש שנות מעקב לאחר הניתוח (162 חולים לאחר Roux-en-Y Gastric Bypass; 32 חולים לאחר ניתוח טבעת ו-23 חולים לאחר ניתוח שרוול קיבה), זוהה קשר בין ירידה ממוצעת של 55% מהמשקל העודף ובין ירידה ממוצעת בערכי A1c מ-7.5% ל-6.5% (p<0.001) וירידה בערכי הסוכר בדם בצום מ-155.9 מ”ג לד”ל ל-114.8 מ”ג לד”ל (p<0.001).

שיעורי ההפוגה המלאה והחלקית בטווח הארוך עמדו על 24% ו-26%, בהתאמה, כאשר ב-34% מהחולים חל שיפור (ירידה של למעלה מ-1% בערכי A1c ללא הפוגה) מערכי הבסיס וב-16% לא חל שינוי.

משך סוכרת קצר יותר וירידה גדולה יותר במשקל העודף ניבאו הפוגה ארוכת-טווח. הישנות סוכרת מסוג 2 לאחר הפוגה ראשונית תועדה ב-19% מהחולים ונקשרה עם סוכרת מסוג 2 ממושכת יותר, ירידה קטנה יותר במשקל הגוף העודף ועליה חוזרת במשקל הגוף.

שיעור איזון ארוך טווח של ערכי HDL נמוכים עמד על 73%, עם שיעורי איזון ארוך-טווח של ערכי LDL גבוהים, טריגליצרידים גבוהים ויתר לחץ דם, שעמדו על 72%, 80% ו-62%, בהתאמה. נסיגה בנפרופתיה סוכרתית תועדה ב-53% מהחולים והתייצבות של הפגיעה הכלייתית תוארה ב-47% מהחולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתוח בריאטרי עשוי להביא להפוגה משמעותית וממושכת של סוכרת מסוג 2 ולאיזון ארוך טווח של המחלה וגורמי סיכון מטבוליים אחרים, בחולים הסובלים מהשמנת-יתר חמורה. התערבות ניתוחית בתוך חמש שנים מהאבחנה מלווה בשיעורי הפוגה גבוהים יותר.

Ann Surg. 2013;258:628-637

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה