קרדיולוגיה

שימוש לילי ב-CPAP משפר יכולת מאמץ הליכה בחולי COPD עם וללא תסמונת הפסקת נשימה בשינה (Respiratory Research)

דום נשימה

מחקר חדש המתפרסם ב-Respiratory Research

מספק עדות לכך שטיפול באמצעות CPAP (מכשיר להזרמת אוויר בלחץ חיובי) במטופלים הסובלים מ-COPD בלווי או ללא תסמונת הפסקת נשימה בשינה, משפר תוצאות במבחן הליכה במאמץ.

החוקרים מציינים ברקע שהגבלת יכולת מאמץ היא נושא חשוב בניהול חולי COPD , אשר לעיתים קרובות סובלים גם מתסמונת הפסקת נשימה בשינה . מטרת החוקרים הייתה לבחון את האפקט של שימוש במכשיר CPAP על כושר ההליכה במטופלי COPD עם או ללא תסמונת הפסקת נשימה בשינה.

החוקרים גייסו למחקר 44 מטופלים עם COPD בדרגה בינונית עד חמורה. כל המשתתפים עברו פוליסומנוגרפיה (מעבדת שינה), טיטרציה של CPAP, התאמה, וטיפול עם לחץ מתאים.

מבחן ההליכה נעשה לצורך בדיקת יכולת הליכה בתחילת המחקר ולאחר שתי לילות עם CPAP . נמדדה גם רמת הקטכולאמינים בשתן ושונות קצב לב לפני ואחרי הטיפול ב-CPAP.

לאחר שתי לילות של טיפול ב-CPAP , אינדקס הפסקת הנשימה בשינה ואינדקס הדה-סטורציה השתפרו באופן מובהק , הן בקבוצה שסבלה גם מ-COPD וגם מתסמונת הפסקת נשימה בשינה, וגם בחולי ה-COPD בלבד. עם זאת, השיפור היה גדול יותר באופן מובהק בקבוצה שסבלה גם מ-COPD וגם מתסמונת הפסקת הנשימה בשינה, מאשר בקבוצה שסבלה מ-COPD בלבד.

היה שיפור במבנה השינה ובאי-תפקוד אוטומומי בקבוצה שסבלה גם מ-COPD וגם מתסמונת הפסקת הנשימה, אך לא בקבוצה שסבלה מ-COPD בלבד. השימוש ב-CPAP היה קשור גם עם יכולת הליכה משופרת בהשוואה למצב הבסיס עם עלייה מ-226.4 + 95.3 מטר ל-299.6 +94.6 מטר (p<0.05), וירידה ברמות הקטכולאמינים בשתן, קצב לב לפני המאמץ, חימצון, ומדד Borg בקבוצה שסבלה משתי התסמונות. שיפור במדד תסמונת הפסקת נשימה בשינה היה גורם בלתי תלוי הקשור עם הגידול במרחק ההליכה (r=0.564).  

החוקרים מסכמים כי שימוש לילי ב-CPAP עשוי לשפר יכולת הליכה בחולי COPD בכלל, ובפרט באלה שגם סובלים מתסמונת הפסקת נשימה בשינה.

Respiratory Research. 2013;14-66

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה