קרדיולוגיה

מהי היעילות והבטיחות של נוגדי הקרישה ונוגדי טסיות במניעה שניונית של פקקת ורידים ? (BMJ)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת BMJ, עולה כי טיפול בנוגדי-קרישה פומיים שונים (Dabigatran, Rivaroxaban, Apixaban ואנטגוניסטים לוויטמין K) ונוגדי-טסיות (אספירין) הביאו להפחתת שיעורי ההישנות של תרומבואמבוליזם ורידי, בהשוואה לפלסבו או מעקב בלבד, אם כי הטיפול באספירין הביא לירידה הנמוכה ביותר בסיכון ואילו אנטגוניסטים לוויטמין K הביאו לירידה גדולה ביותר בשיעורי הישנות תרומבואמבוליזם ורידי, אך עם הסיכון הגבוה ביותר לדימומים מג’וריים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לסכם את הנתונים באשר לבטיחות והיעילות של נוגדי-קרישה ונוגדי-טסיות שונים, למניעה שניונית של תרומבואמבוליזם ורידי. לשם כך הם ערכו סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה של מחקרים שזוהו בחיפוש במאגרי Medline, Embase ו-Cochrane Register of Controlled Trials.

הסקירה כללה מחקרים אקראיים ומבוקרים של חולים שטופלו בנוגדי-קרישה, נוגדי-טסיות, או פלסבו, או חולים שהיו במעקב בלבד, להערכת מניעה שניונית של תרומבואמבוליזם ורידי. החוקרים בחנו את שיעורי ההישנות של תרומבואמבוליזם ורידי ודימומים מג’וריים.

12 מאמרים ענו על קריטריוני הסקירה, עם נתונים אודות קרוב ל-12,000 חולים להערכת היעילות ואודות כ-12,160 חולים להערכת הבטיחות. כל הטיפולים הפחיתו את הסיכון להישנות תרומבואמבוליזם ורידי. בהשוואה לפלסבו או מעקב בלבד, טיפול באנטגוניסטים לוויטמין K במינון מותאם סטנדרטי (יעד INR של 2.0-3.0) הביא להבדל הגדול ביותר בסיכון (יחס סיכויים של 0.07), כאשר עם טיפול באספירין תועד ההבדל הקטן ביותר (יחס סיכויים של 0.65). הסיכון לדימומים מג’וריים היה גבוה יותר עם טיפול באנטגוניסטים לוויטמין K (5.24), בהשוואה לפלסבו או מעקב בלבד. הישנות פטאלית של תרומבואמבוליזם ורידי ודימום פטאלי היו נדירים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי נוגדי הקרישה ונוגדי הטסיות שנבחנו בסקירה הנוכחית הביאו להפחתת שיעורי הישנות תרומבואמבוליזם ורידי, כאשר התועלת הנמוכה ביותר תועדה בעקבות טיפול באספירין והתועלת הרבה ביותר נבעה מטיפול באנטגוניסטים לוויטמין K, אם כי טיפול זה היה כרוך בסיכון הגבוה ביותר לדימומים מג’וריים.

BMJ 2013; 347

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה