קרדיולוגיה

מעבר לתזונה בריאותית מפחית הסיכון לתמותה בקרב מטופלים ששרדו אוטם שריר הלב (JAMA Intern Med )

ע”פ מחקר חדש מ-JAMA Intern Med תזונה איכותית שידועה כיעילה למניעה ראשונית של מחלות קרדיווסקולרית קשורה לירידה בתמותה מכל סיבה במטופלים ששרדו אוטם שריר הלב (MI).

ברקע מציינים החוקרים כי המידע על השפעת סוג התזונה לאחר MI על תמותה הוא מוגבל, למרות המספר הגדל והולך של מטופלים ששרדו MI .

מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר בין התזונה לאחר MI והשינויים בה מלפני ואחרי ה-MI עם הסיכון לתמותה מכל סיבה, ותמותה על רקע קרדיווסקולרי בין מטופלים ששרדו MI .

החוקרים כללו 2,258 נשים מתוך מחקר האחריות (WHI) ו-1,840 גברים מתוך מחקר המעקב אחר אנשי מקצוע בתחום הבריאות. המשתתפים היו כאמור כאלה ששרדו MI במהלך תקופת המעקב ואשר השלימו מילוי שאלונים של לפני/אחרי האירוע.

איכות התזונה הוערכה באמצעות שימוש באינדקס אכילה בריאותית משנת 2010 (מדד AHEI2010 ?, אשר מורכב משיקלול ציון של ממזונות ותוספים ע”פ הקשר שלהם לסיכון למחלה כרונית בהתאם לדיווחים בספרות.

נעשו התאמות להערכת סיכון ע”פ שימוש בתרופות, וגורמי סיכון הקשורים לסגנון חיים לצורך ביצוע רגרסיה יחסית מסוג COX . יעד המחקר המרכזי היה תמותה מכל סיבה, ותמותה על רקע קרדיווסקולרי.

החוקרים מדווחים כי במהלך תקופת המעקב היו 682 מקרי תמותה בקרב הנשים ו-451 בקרב הגברים. הזמן החציוני שלההישרדות לאחר ה-MI הראשוני היה 8.7 שנים עבור נשים, ו-9.0 עבור גברים.

לאחר עיבוד הנתונים נמצא שיחס הסיכון המתואם לתמותה מכל סיבה היה 0.76 (ברווח בר סמך של 0.6-0.96 ) ולתמותה קרדיווסקולרית הוא היה 0.73 (ברווח בר סמך של 0.51-1.04 ) עבור המשתתפים ברבעון העליון מבחינת איכות התזונה בהשוואה לרבעון התחתון.

כאשר הוציאו את מרכיב צריכת האלכוהול מתוך שיקלול איכות התזונה, יחס הסיכון המתואם הקשור עם ה-AHEI2010 לאחר MI היה 0.73 (בטווח בין 0.58-0.93 ) עבור תמותה מכל סיבה, ו-0.81 (בטווח בין 0.64-1.04 ) לתמותה קרדיווסוקלרית, כלומר לא שונה משמעותית מהיחס שכלל שיקלול צריכת אלכוהול.

המחברים מסכמים כי שורדים של MI אשר צורכים תזונה בריאותית אשר נמצאה קשורה להפחתת הסיכון לאירועים כליליים במסגרת מניעה ראשונית, נמצאים בסיכון נמוך יותר לתמותה מכל סיבה.  

JAMA Intern Med. Published online September 02, 2013

הערת המערכת: בשבוע שכל כך הרבה מחקרים תרופתיים אשר דווחו במסגרת הכנס השנתי של החברה האירופאית לקרדיולוגיה הראו חוסר יעילות במניעת תמותה ואירועים קרדיווסקולרים משמח לראות שדווקא לתזונה בריאותית (כמו דיאטה ים תיכונית למשל)  יש השפעה מיטיבה על תמותה בכלל ותמותה קרדיווסקולרית בפרט.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה