קולכיצין הינו טיפול יעיל בחולים עם דלקת של קרום הלב (NEJM)

במאמר שפורסם במהלך חודש ספטמבר בכתב העת New England Journal of Medicine, מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם דלקת חדה של קרום הלב (Acute Pericarditis), הוספת קולכיצין לטיפול נוגד-דלקת קונבנציונאלי, הביאה להפחה משמעותית בשיעורי דלקת תמידית או חוזרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קולכיצין הינו טיפול יעיל במקרים של הישנות דלקת קרום הלב. עם זאת, חסרים נתונים חד-משמעיים באשר לתועלת של הטיפול במהלך ההתקף הראשון של דלקת חדה של קרום הלב ובמניעת הישנות של התסמינים.

כעת הם ערכו מחקר רב-מרכזי, כפל-סמיות, שכלל מבוגרים עם דלקת חדה של קרום הלב, שחולקו באקראי לטיפול בקולכיצין (במינון של 0.5 מ”ג פעמיים ביום, למשך שלושה חודשים, בחולים ששקלו מעל 70 ק”ג, או 0.5 מ”ג, פעם ביום, באלו ששקלו פחות מ-70 ק”ג) או פלסבו, בנוסף לטיפול נוגד-דלקת קונבנציונאלי עם אספירין או איבופרופן. תוצא הסיום העיקרי של המחקר היה המשך או הישנות תסמיני דלקת קרום הלב.

מדגם המחקר כלל 240 חולים, כאשר 120 חולקו באקראי לכל קבוצת מחקר. שיעורי התוצא העיקרי עמדו על 16.7% בקבוצת ההתערבות (20 חולים) ועל 37.5% בקבוצת הביקורת (45 חולים), עם הפחתה של 0.56 בסיכון היחסי בקבוצת ההתערבות (p<0.001). הטיפול בקולכיצין הביא להפחתת שיעור התסמינים הממושכים לאחר 72 שעות (19.2% לעומת 40%, p=0.001), במספר ההישנויות לכל חולה (0.21 לעומת 0.52, p=0.001) ובשיעור האשפוזים (5.0% לעומת 14.2%, p=0.02). הטיפול בקולכיצין הביא גם לשיפור שיעורי ההפוגה לאחר שבוע אחד (85.0% לעומת 58.3%, p<0.001).

סך תופעות הלוואי ושיעורי הפסקת תרופת המחקר היו דומים בשתי קבוצות המחקר. לא תועדו תופעות לוואי חמורות.

לסיכום, ממצאי המחקר מספקים עדות נוספת התומכת בתועלת של הוספת קולכיצין לטיפול נוגד-דלקת בחולים עם דלקת חדה של קרום הלב.

NEJM, September 1

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה