קרדיולוגיה

הערכת הסיכון לאירועים לבביים בעקבות הפסקת טיפול נוגד-טסיות כפול לאחר התערבות כלילית מילעורית (Lancet)

בתנאי העולם האמיתי, בחולים לאחר התערבות כלילית מילעורית (PCI או Percutaneous Coronary Intervention) ומשוחררים לביתם עם טיפול נוגד-טסיות כפול, שיעור האירועים הלבביים לאחר הפסקת טיפול נוגד-טסיות כפול תלוי בנסיבות הקליניות ובסיבה להפסקת הטיפול, ופוחת עם הזמן.

לדברי החוקרים, הפסקת טיפול נוגד-טסיות כפול מעלה את הסיכון לסיבוכים לאחר צנתור כלילי. עם זאת, לא ידוע אם הסיכון משתנה עם הזמן ו/או תלוי בסיבה להפסקת הטיפול נוגד הטסיות. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין צורות שונות להפסקת הטיפול בנוגדי-טסיות ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם לאחר התערבות כלילית מילעורית.

מאגר PARIS (Patterns of non-adherence to anti-platelet regimens in stented patients) הינו מחקר תצפיתי פרוספקטיבי של חולים שעברו PCI עם הכנסת תומכן ב-15 אתרים בארצות הברית ואירופה, בתקופה שבין 1 ביולי, 2009, ועד 2 בדצמבר, 2010. המחקר כלל חולים מבוגרים שעברו השתלה מוצלחת של תומכן בעורק כלילי טבעי ושוחררו לביתם עם טיפול נוגד-טסיות כפול.

מדגם המחקר כלל 5,031 חולים שעברו צנתור כלילי, כולל 5,018 שנכללו באוכלוסיית המחקר הסופית. במהלך שנתיים, שיעורי ההיארעות הכוללים של הפסקת טיפול נוגד-טסיות כפול עמדו על 57.3%. שיעורי הפסקת כל טיפול עמדו על 40.8%, שיעורי הפרעה בטיפול עמדו על 10.5% ושיעורי שינוי טיפול עמדו על 14.4%. שיעורי הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים לאחר שנתיים עמדו על 11.5%, מרביתם תועדו בחולים שנטלו טיפול כפול (74%). בהשוואה לאלו שנטלו טיפול כפול, יחס הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בשל הפרעה לטיפול עמד על 1.41 ובשל שינוי טיפול עמד על 1.50. בתוך 7 ימים, 8-30 ימים ומעל 30 ימים משינוי הטיפול, יחס הסיכון עמד על 7.04, 2.17 ו-1.3, בהתאמה. מנגד, בחולים שנותרו תחת הטיפול הכפול, באלו שהפסיקו את הטיפול תועד סיכון נמוך יותר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (0.63).

התוצאות היו דומות לאחר שלא כללו במחקר חולים בהם הושתלו תומכנים מתכת ערומים וכאשר התבססו על הגדרות אחרות להגדרת סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, שלא כללו רה-וסקולריזציה של נגע המטרה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בעוד שמרבית האירועים לאחר PCI מופיעים בחולים תחת טיפול נוגד-טסיות כפול, הסיכון המוקדם לאירועים לבביים בעקבות הפסקת הטיפול הכפול אינו תלוי בסוג התומכן.

The Lancet, Early Online Publication, 1 September 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה