קרדיולוגיה

ביצוע PCI מניעתי גם בעורקים שלא גרמו לאוטם מפחית הסיכון לתמותה ואירועים חוזרים בהשוואה ל-PCI בעורק המטרה בלבד (NEJM וה-ESC)

במחקר שהוצג היום בכנס החברה הקרדיולוגית האירופאית בהולנד ואשר הועלה בו זמנית גם למהדורת האון ליין של ה-NEJM מדווחים חוקרים כי ביצוע התערבות קורונרית מילעורית (PCI ) במטופלים עם אירוע כלילי חד עם עליית מקטע ST (ובקיצור STEMI) לא רק בעורק שגרם לחסימה אלא גם בעורקים נוספים הסובלים מהיצרות מג’ורית משפר את הפרוגנוזה ומקטין הסיכון לאירועים הקרדיווסקולרים החוזרים בהשוואה ל-PCI בעורק החסום בלבד.

המחברים מסבירים כי ב-STEMI אקוטי, השימוש ב-PCI לטיפול בעורק האחראי לאוטם ידוע שמשפר פרוגנוזה. מטרתם הייתה לבחון את הערך של PCI בעורקים שלא גרמו לאוטם אך שיש בהם היצרות מג’ורית (PCI מניעתי) שכן לא היה עדיין מידע מחקרי מספק על פרוצדורה כזו.

החוקרים גייסו 465 מטופלים מ-5 מרכזים באנגליה בין 2008-2013 שהיו עם STEMI אקוטי אשר עברו PCI וחולקו אקראית בין קבלת PCI מונע לעורקים שסבלו מהיצרות מג’ורית בנוסף לטיפול בעורק שגרם לאוטם כמובן,  (234 מטופלים) או PCI שבוצע רק בעורק האחראי לאוטם.

ביצוע של PCI עוקב בשל תעוקה הומלץ רק למטופלים עם תעוקה עיקשת עם עדות אובייקטיבית לנוכחות של איסכמיה.

יעד המחקר המרכזי היה שילוב של תמותה מסיבה קרדיאלית, אוטם שריר הלב (לא פטאלי), או תעוקה עיקשת. מבחינת ניתוח הנתונים נעשה שימוש בפרוטוקול של כוונה לטפל.

החוקרים מדווחים כי עד ינואר 2013 , התוצאות נחשבו כחד משמעיות על בסיס הנתונים שועדת הבטיחות של המחקר סקרה, והועדה המליצה להפסיק את המחקר מוקדם מהצפוי. נמצא כי במהלך של תקופת מעקב ממוצעת של 23 חודשים, יעד המחקר המרכזי התקבל ב-21 מטופלים מקבוצת ה-PCI המניעתי לעומת 53 בקבוצת ה-PCI המכוון לעורק המטרה בלבד, מה שתורגם ע”י החוקרים ליחס של 9 אירועים לכל 100 מטופלים בקבוצת ה-PCI המניעתי לעומת 23 ל-100 בקבוצת הבקרה.

הסיכון היחסי לאירועים היה איפוא בקבוצת ה-PCI המניעתי 0.35 בהשוואה לקבוצת הביקורת (ברווח בר סמך של בין 0.21-0.58 , P<0.001 ).

הסיכון היחסי לכל מרכיב ביעד המחקר המשולב היה 0.34 (בטווח של 0.11-1.08) לתמותה על רקע קרדיאלי,  0.32 (בטווח שבין 0.13-0.75) לאוטם שריר הלב לא פטאלי ו-0.35 (בטווח שבין 0.18-0.69 ) עבור תעוקה עיקשת.

מסקנת החוקרים היא שבמטופלים עם STEMI והיצרות בעורקים כליליים נוספים, ביצוע PCI מניעתי גם בעורקים עם היצרות מג’ורית אשר לא גרמו לאוטם, מפחיתה באופן מובהק את האירועים הקרדיווסקולרים החריגים, בהשוואה ל-PCI המבוצע רק בעורק שגרם לאוטם.  

NEJM,  September 1, 2013DOI: 10.1056/NEJMoa1305520

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה