קרדיולוגיה

מחקר ישראלי חדש: יתרון לפרסוגרל על פני קלופידוגרל בעיכוב טסיות בעת ביצוע PCI בחולי STEMI (מתוך Am J Cardiol )

במחקר ישראלי חדש של צוות רופאים וחוקרים משיבא תל השומר, בראשותו של פרופ’ שלומי מטצקי (בתמונה) שזכה לפירסום מכובד ב-Am J Cardiol בשבוע שעבר, מדווחים המחברים על תוצאות הטיפול בנוגדי טסיות שונים (פרסוגרל מול קלופידוגרל) בעת ביצוע PCI בחולים עם STEMI , ומצביעים על היתרון המשמעותי שיש לפרסוגרל על פני קלופידוגרל בעיכוב הטסיות, וכתוצאה מכך גם על השיפור היחסי במדדים הקליניים שנמצא בקרב המטופלים בפרסוגרל.

פרופ’ מטצקי העביר אלינו תקציר ודגשים מתוך המאמר שפורסם, ואנו שמחים להציגם כאן :

עבודות קודמות הצביעו על חשיבות עיכוב הטסיות בעת ביצוע PCI בחולים עם אירוע כלילי חד. למרות ההנחיה למתן טיפול נוגד – טסיות דואלי מוקדם ככל האפשר בחולים עם STEMI המופנים לצינתור ראשוני ו-PPCI , דרגת עיכוב הטסיות המושג במהלך חלון הזמן הקצר יחסית של  “Door to Balloon ” ( B 2D ) וחשיבות העיכוב המושג בעת PPCI לא נבדקו.

בעבודה זאת נכללו 79 חולים עוקבים עם STEMI שעברו PPCI עם D2B ממצוע של    20±48 דקות. החולים קבלו העמסה של של אספירין ותיאנופרידין (thienopyridine ) מיד עם קבלתם לבי”ח [קלופידוגרל 600 מ”ג (49=N ) או פרסוגרל 60 מ”ג (30=N ) ]. תפקוד הטסיות נקבע טרם ההעמסה, בעת ה- PPCI ו-72 שעות מאוחר יותר.

למרות תפקוד טסיות זהה טרם ההעמסה, בחולים, שטופלו בפרסוגרל לעומת קלופידוגרל, אגרגצית הטסיות (בתגובה ל-ADP ) היתה משמעותית נמוכה יותר ( 63±18% לעומת   ,74±12% 0.002=P ) בזכות הפחתה פי 2 ויותר בולטת ומהירה יותר באגרגצית הטסיות במהלך תקופת ה- D2B . יש לציין, כי למרות העיכוב המשמעותי והמהיר יותר באגרגצית הטסיות בחולים שהועמסו בפרסוגרל, כ- 50% בלבד מהחולים (לעומת פחות משליש עם קלופידוגרל) השיגו עיכוב הולם בעת ה- PPCI .

בבדיקת תפקוד הטסיות 72 שעות לאחר ה- PPCI בחולים שטופלו בפרסוגרל לעומת קלופידוגרל עיכוב הטסיות היה בצורה בולטת יעל יותר ושיעור החולים שהיו עמידים לטיפול קטן יותר (3% לעומת כ-20%).   

הממצא המקורי והמענין ביותר בעבודה היה, כי בקרב החולים שטופלו בפרסוגרל לעומת קלופידוגרל במקביל לעיכוב היעיל והמהיר יותר של תפקוד הטסיות בשעת ה- PPCI , חל שיפור משמעותי במדדים הקליניים והאנגיוגרפיים של הרפרפוזיה המיוקרדאלית. מדדים אלו כללו שיעור משמעותית גבוה יותר של TMPG ≥ 2 ,  –   TIMI frame count משמעותית גבוה יותר ושיעור גבוה יותר של רזולוציה מוקדמת של עליות מקטע ST לצד עדות אנזימתית (שיא CPK ) ואקוקרדיוגרפית ( מקטע פליטה, RWMI ) של נזק מיוקרדאלי גדול יותר.

Am J Cardiol. 2013 Aug 22. pii: S0002-9149(13)01529-4.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה