קרדיולוגיה

הערכת התועלת של IPC לגפיים תחתונות למניעת תרומבואמבוליזם ורידי בחולים מאושפזים (Circulation)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, התומכות בתועלת של IPC (Intermittent Pneumatic Compression) במניעת אירועי תרומבואמבוליזם ורידי בגפיים תחתונות בחולים מאושפזים, אך עם עדיפות לשילוב טיפול תרופתי מונע עם IPC, בהשוואה לשימוש ב-IPC בלבד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדיין לא ידוע מהו הטיפול המונע האופטימאלי של אירועים תרומבוטיים בחולים בסיכון לדימומים. בסקירה הנוכחית בחנו החוקרים אם IPC של הגפיים התחתונות יעילים במניעת תרומבואמבוליזם ורידי ואם שילוב טיפול תרופתי מונע עם IPC צפוי להיות יעיל יותר.

שני סוקרים ערכו חיפוש ב-MEDLINE, EMBASE ו-Cochrane Controlled Trial Register (1966 עד פברואר 2013), לאיסוף מחקרים אקראיים ומבוקרים והערכת התוצאות ואיכות המחקרים. הם התמקדו במחקרים שהשוו בין IPC עם טיפול תרופתי מונע, גרבי לחץ, שילוב של IPC עם טיפול תרופתי מונע, או ללא טיפול מונע מכל סוג.

החוקרים אספו נתונים אודות כ-16,000 חולים מאושפזים מ-70 מחקרים שענו על הקריטריונים של הסקירה. החוקרים מדווחים כי IPC נמצאו יעילים יותר להפחתת פקקת ורידים עמוקים, בהשוואה למצבים בהם לא נעשה שימוש באפשרות זו (7.3% לעומת 16.7%, p<0.01) ותסחיף ריאתי (1.2% לעומת 2.8%, p<0.01). כמו כן, IPC היו יעילים יותר מגרבי לחץ בהפחתת פקקת ורידים עמוקים, והיו דומים ביעילותם לטיפול תרופתי מונע, אך עם סיכון נמוך יותר לדימומים (סיכון יחסי של 0.41, p<0.01). הוספת טיפול תרופתי מונע ל-IPC הביאה להפחתה נוספת של הסיכון לפקקת ורידים עמוקים (סיכון יחסי של 0.54, p=0.02), בהשוואה ל-IPC בלבד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי IPC נמצאו יעילים בהפחתת תרומבואמבוליזם ורידי, כאשר שילוב טיפול תרופתי מניעתי עם IPC נמצא יעיל יותר מ-IPC בלבד.

Circulation. 2013;128:935937

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה