תרופה חדשה לטיפול בהשמנת-יתר מכוונת לגוף ולא לנפש

חברת תרופות פרטית בארצות הברית משקיעה מאמצים בפיתוח תרופה חדשה, המכוונת להפחתת משקל, שלא תסייע רק בהפחתת המשקל, אלא תביא לתוצאה זו גם ללא צורך בהקפדה על דיאטה מסוימת או פעילות גופנית.

מהתוצאות המוקדמות עולה כי לחברת התרופות Zafgen Inc יש יתרון מסוים על-פני מתחריה, בעיקר מאחר שעד כה לא זוהו סוגיות בטיחותיות מג’וריות בעקבות מתן התרופה הניסיונית. התרופה מכוונת כנגד הגוף ולא הנפש.

בניגוד לטיפולים מתחרים המדכאים את התיאבון, התרופה החדשה, Beloranib, מיועדת להביא להפחתת ייצור השומן בגוף ולשרוף את השומן העודף כדלק. זאת בניגוד לתרופות אחרות המשפיעות בעיקר רק על הרעב ואינן משיבות את מאזן השומן בגוף.

גם אם הכל יתקדם כמתוכנן, התרופה עדיין מצויה במרחק של שנים בטרם תגיע למדפים. אך חברת התרופות המפתחת את התרופה החדשה ללא תופעות לוואי מג’וריות עשויה לזכות בפיס, עם מכירות שנתיות בעלויות שצפויות לנוע סביב מיליארד דולרים.

למעלה משליש מהאמריקאים סובלים מהשמנת-יתר, מצב העשוי להוביל למחלות לב וסוכרת, ומדו”ח שפורסם בשנת 2012 עולה כי העלויות הקשורות בכך עשויות להגיע לעד 210 מיליארד דולרים בשנה.

באופן היסטורי, תרופות רבות שנועדו לטיפול בהשמנת-יתר התמקדו במעבר אותות באזור קטן בהיפותלמוס. מדובר באזור סמוך מאוד לאותות שמחה ועצב. אובדן ודיכאון מבוקרים כולם ע”י אותו איזור בהיפותלמוס. תופעות לוואי אלו הובילו להסרת מספר טיפולים מהמדפים.

מהנתונים הראשוניים עולה כי Beloranib הינה תרופה די בטוחה, כאשר תופעות הלוואי העיקריות כוללות בחילות, הקאות והפרעות שינה.

התרופה פועלת ע”י חסימת אנזים בשם MetAP2 (Methionine Aminopeptidase 2), לו תפקיד מרכזי בייצור וניצול חומצות שומן.

מעבר להפחתת ייצור שומן, מחקרים מצאו כי התרופה הובילה לשיעור גבוה יותר של שריפת שומן ולשיפור במספר מצבים הקשורים לבטיחות הלבבית, כולל הפחתת כולסטרול רע והפחתת מדדי דלקת בגוף.

מנתונים מוקדמים עלה כי Beloranib במינון הגבוה ביותר של התרופה הובילה לירידה ממוצעת של 10 ק”ג במשקל הגוף לאחר 12 שבועות טיפול. להשוואה, משתתפים שטופלו במינון הגבוה ביותר של Qsymia איבדו בממוצע 14-15 ק”ג, בממוצע, לאחר 56 שבועות טיפול. בחולים שטופלו ב-Belviq במשך 52 שבועות נרשמה ירידה של כ-8 ק”ג.

לאחר שלושה חודשי טיפול, מתן Beloranib הביא לירידה של 20-30% במשקל הגוף העודף.

חברת התרופה השלימה עתה את הטיפול בחולים במחקר וצפויה לפרסם את התוצאות בחודשים הקרובים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה