קרדיולוגיה

טיפול בתרופות ממשפחת פלאורוקינולונים מעלה את הסיכון להפרעה באיזון רמות הסוכר בחולי סוכרת (Clin Infect Dis)

ממחקר עוקבה ארצי עולה כי בחולים עם סוכרת, טיפול פומי בפלאורוקינולונים מלווה בסיכון מוגבר להפרעה חמורה באיזון רמות הסוכר בדם, בהשוואה לאלו המטופלים בתרופות אנטיביוטיות אחרות. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Clinical Infectious Diseases.

למרות שהסיכון היה נמוך היפרגליקמיה או היפוגליקמיה על-רקע טיפול בפלאורוקינולונים תועדו בפחות מ-1 מכל 100 חולים במחקר שכלל כ-78,000 חולי סוכרת על רופאים עדיין לנקוט משנה זהירות בטיפול זה.

עוד עלה כי הסיכונים השתנו בהתאם לסוג הפלאורוקינולונים בשימוש, כאשר תרופה אחת בפרט, Moxifloxacin, הביא לעליה הגדולה ביותר בסיכון להיפוגליקמיה, השפעה שהייתה בולטת יותר בחולים שקיבלו בו-זמנית טיפול באינסולין או סולפוניל-אוריאה.

החוקרים כותבים כי פלאורוקינולונים, המשמשים לטיפול בזיהומים בדרכי השתן ודלקת ריאות הנרכשת בקהילה, ניתנים בשכיחות הולכת ועולה לטיפול במצבים אלו לאור הפעילות רחבת הטווח שלהם. אולם השימוש הגדול יותר בתרופות אלו הביא לחשש מפני תופעות לוואי נדירות אך חמורות, הכוללות קרע של גידים, הארכת מקטע QT והפרעה באיזון רמות הסוכר בדם.

החוקרים התבססו על מאגר נתונים גדול מטיוואן ובחנו את הנתונים אודות 78,433 חולים, רובם עם סוכרת מסוג 2, שקיבלו מרשם חדש לטיפול באנטיביוטיקה בתקופה שבין ינואר 2006 ועד נובמבר 2007.

האנטיביוטיקות סווגו לשלוש קבוצות: פלאורוקינולונים (Levofloxacin, Ciprofloxacin , או Moxifloxacin), צפלוספורינים מדור שני (Cefuroxime, Cefaclor או Cefprozil); או מקרולידים (Clarithromycin או Azithromycin).

החוקרים עקבו אחר ביקורים לחדרי מיון או אשפוזים בשל הפרעה באיזון רמות הסוכר בחולים אלו, בתוך 30 ימים מהתחלת הטיפול האנטיביוטי.

בחולי סוכרת המטופלים בפלאורוקינולונים תועד סיכון גבוה יותר להפרעה חמורה באיזון רמות סוכר בדם, בהשוואה לאלו המטופלים באנטיביוטיקות ממשפחות אחרות. לאחר ניתוח סטטיסטי, יחס הסיכויים להיפרגליקמיה עמד על 1.75 עם Levofloxacin, 1.87 עם Ciprofloxacin ו-2.48 עם Moxifloxacin, בהשוואה לטיפול במקרולידים. באשר להיפוגליקמיה, יחס הסיכויים עמד על 1.79, 1.46 ו-2.13, בהתאמה, בהשוואה למקרולידים.

תופעת הלוואי הנ”ל הייתה נפוצה יותר בחולים שסבלו בנוסף ממחלת כליות, וטופלו בו-זמנית באינסולין או סולפוניל-אוריאה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי מדובר בהשפעה של משפחת התרופות בכללותה (Class Effect), עם סיכון מוגבר להפרעה חמורה באיזון רמות הסוכר בחולי סוכרת המטופלים בפלאורוקינולונים. הסיכון להיפוגליקמיה השתנה בהתאם למאפיינים הספציפיים של כל תרופה והיה בולט במיוחד עם טיפול ב-Moxifloxacin. על רופאים לקחת בחשבון סיכונים אלו בטיפול בחולי סוכרת ולהיזהר במתן הטיפול בפלאורוקינולונים.

Clin Infect Dis. Published online August 15, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה