קרדיולוגיה

טיפול תת-אופטימאלי עשוי לספק הסבר לחלק מהמקרים של יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי (Circulation)

במחקר גדול של חולים עם יתר לחץ דם מטופל, אך לא-מאוזן, עולה כי 30% מהחולים מטופלים כמומלץ בשלוש תרופות לאיזון יתר לחץ דם, או יותר, אך נראה כי סובלים מיתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי. עם זאת, מהערכה מעמיקה יותר עולה כי מחצית מהחולים הללו לא נטלו טיפול אופטימאלי לאיזון יתר לחץ דם.

המסר העיקרי העולה מהמחקר הוא כי בחולים עם תמונה מתאימה ליתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי ייתכן איזון של לחץ הדם במידה ויינתנו מינונים אופטימאליים של התרופות, כולל משתנים.

על הרופאים להשיב למספר שאלות בסיסיות בטיפול בחולים עם תמונה המתאימה ליתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי: “האם לחץ הדם של החולה גבוה מחוץ למרפאה? האם הטיפול שניתן הוא הולם? והאם החולה נוטל את התרופות כפי שהומלץ?”. ייתכן כי החולים אינם מקפידים על ההיענות לטיפול בשל עלות התרופה או תופעות לוואי של הטיפול התרופתי. מתן מענה לשאלות אלו בלבד עשוי לפתור חלק גדול מהבעיות.

בהצהרת קונצנזוס משנת 2008 מומחים מטעם ה-American Heart Association, יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי הוגדר כלחץ דם לא-מאוזן מעבר לערכי המטרה, תחת שלוש תרופות, או יותר, או מאוזן תחת ארבע תרופות, או יותר, הניתנים במינונים אופטימאליים, עם עדיפות לכלול טיפול במשתנים.

על-פי הגדרה זו ונתוני NHANES, השכיחות למראית עין של יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי בארצות הברית נע סביב 28% בשנים 2005 עד 2008. המונח למראית עין נבחר מאחר שב-NHANES, בדומה למחקר הנוכחי, לא הייתה גישה לנתונים אודות ההיענות של החולים לטיפול או יתר לחץ דם על-רקע חלוק לבן.

עם זאת, המלצות ה-AHA לא פירטו מהם המינונים האופטימאליים ליתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי, ולא ציינו כי אחד משלוש התרופות חייב להיות משתן.

החוקרים ביקשו לבחון את שיעור החולים עם תמונה מתאימה ליתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי ולקבוע גורמים קליניים הקשורים עם טיפול אופטימאלי. הם אספו נתונים אודות למעלה מ-468,000 חולים עם יתר לחץ דם, שטופלו באחת מבין 200 מרפאות ברשת Outpatient Quality Improvement Network, בין השנים 2007-2010.

לחץ דם מאוזן הוגדר כלחץ דם נמוך מ-140/90 מ”מ כספית בכל החולים. חולים עם ערכי לחץ דם נמוכים מערכים אלו תחת טיפול בארבע תרופות, או יותר, לאיזון לחץ דם, הוגדרו כבעלי יתר לחץ דם עמיד לטיפול מאוזן.

טיפול אופטימאלי בחולים עם יתר לחץ דם לא-מאוזן, למראית עין, הוגדר בנוכחות מתן מרשם למשתנים ושתי תרופות נוספות, או יותר, לאיזון לחץ דם, כאשר כל תרופה ניתנה במינון של 50% ומעלה מהמינון המקסימאלי המומלץ או המאושר ליתר לחץ דם.

טיפול אופטימאלי לחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול למראית עין ומאוזן, הוגדר כמתן מרשם למשתן ושלוש תרופות, או יותר, לאיזון לחץ הדם, כאשר כל תרופה ניתנה במינון של 50% ומעלה מהמינון המקסימאלי המומלץ או המאושר ליתר לחץ דם.

147,635 חולים (31.5%) אובחנו עם יתר לחץ דם לא-מאוזן. מבין אלו, 44,684 חולים (30.3%) קיבלו שלוש תרופות, או יותר, אך רק כמחצית מהם (22,189 חולים) קיבלו מינונים אופטימאליים, כולל משתנים.

בחולים שחורים או אלו שסבלו ממחלת כליות כרונית, סוכרת, או מצב המקביל למחלת לב כלילית, תועד סיכוי גבוה יותר לקבלת מרשם לטיפול אופטימאלי בתרופות לאיזון לחץ דם.

Circulation

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה