מה בין זיהום אוויר ובין סרטן ריאות? (Lancet Oncology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lancet Oncology עולה כי חשיפה ממושכת לזיהום אוויר קשורה באופן משמעותי עם סיכון מוגבר לממאירות של הריאה. החוקרים בחנו את הנתונים מ-17 מחקרי עוקבה ב-9 מדינות אירופאיות ומצאו כי הסיכון קיים גם עם חשיפה לחומר חלקיקי ברמות נמוכות מערכי הסף הנוכחיים באירופה.

המקורות לזיהום אוויר בחומר חלקיקי כוללים תנועה, תעשייה וחימום ביתי.

החוקרים לא מצאו סף מתחתיו אין כלל סיכון ומהתוצאות עולה כי ככל שהחשיפה רבה יותר כך התוצאות גרועות יותר, ככל שהחשיפה קטנה יותר כך המצב טוב יותר.

מדובר באחד המחקרים הגדולים מסוגו, עם נתונים אודות למעלה מ-300,000 נבדקים ו-2,095 מקרים של סרטן ריאות, עם חציון מעקב של 12.8 שנים.

במחקר החדש בחנו החוקרים את ההשפעה של חשיפה ארוכת-טווח ל-NO (Nitrogen Oxide) וחומר חלקיקי בקוטר של פחות מ-2.5 מיקרומטרים ופחות מ-10 מיקרומטרים על הסיכון לסרטן ריאות.

ריכוז זיהום אוויר נבחן בכתובות המגורים של המשתתפים באמצעות מודלים מתאימים. המשתתפים היו במעקב אחר אבחנת ממאירות של הריאה במאגרי הנתונים והחוקרים גם ערכו מודל סטטיסטי שכלל תקנון לגורמים אחרים, דוגמת עישון, תזונה ותעסוקה.

מהסקירה עולה כי עבור כל עליה של 5 מיקרוגרם למ”ק של זיהום אוויר בחומר חלקיקי בקוטר קטן מ-2.5 מיקרומטר, הסיכון לסרטן ריאות עלה ב-18%, ועבור כל עליה של 10 מיקרוגרם למ”ק של זיהום אוויר בחומר חלקיקי בקוטר קטן מ-10 מיקרומטר, הסיכון עלה ב-22%.

הסיכון/יחס הסיכון היה גבוה עוד יותר עם תת-סוג אדנוקרצינומה של הריאה. אותן עליות בריכוז חומר חלקיקי בקוטר קטן מ-10 מיקרומטר ו-2.5 מיקרומטר לוו ביחס סיכון לאדנוקרצינומה של הריאה של 1.51 ו-1.55, בהתאמה.

עם זאת, מחקרים אחרים לא הדגימו קשר בולט בין זיהום אוויר ובין ממאירויות שונות של הריאה. לא זוהה קשר בין ממאירות של הריאה ובין חשיפה ל-NO.

יחסי הסיכון לסרטן ריאות היו דומים עם ובלי הגבלה לחשיפה נמוכה מסף הבטיחות המקובל. מכאן עולה כי חשיפה של אוכלוסיות לזיהום אוויר בחומר חלקיקי גם בריכוזים נמוכים מאלו המוגרים כערכי הסף לאיכות האוויר באיחוד האירופי לחלקיקים בקוטר קטן מ-10 מיקרומטר וחלקיקים בקוטר קטן מ-2.5 מיקרומטר עשויים להביא לעליה בסיכון לסרטן ריאות.

החוקרים מציינים כי מחקרים מוקדמים בחנו את ההשפעה של זיהום אוויר על סרטן ריאות ע”י הערכת הקורלציה הגיאוגרפית בין ריכוז זיהום אוויר בקהילה ונתונים אודות סרטן ריאות. עם זאת, גישה זו תלויה בסיווג שגוי של החשיפה וערפלנים, בעיקר עישון סיגריות.

היתרון של המחקר החדש נובע מהעובדה שהחוקרים ניסו לצמצם את הטעויות הללו ע”י מעבר למחקרי מקרה-ביקורת או מחקרי עוקבה עם הערכת החשיפה ברמת האזור.

Lancet Oncology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה