קרדיולוגיה

ההשתתפות בשיקום לבבי לאחר ניתוח מעקפים קשורה לירידה בסיכון לתמותה בטווח הארוך (Circulation)

 שיקום (ריהביליטציה) לבבי , או בקיצור CR , מומלץ בארצות הברית לכל המטופלים שעברו ניתוח מעקפים (CABG, coronary artery bypass surgery), אך מהי ההשפעה  של  השיקום על התמותה בטווח הארוך במטופלים הללו?  במחקר חדש מצאו החוקרים כי ל-CR קשר לירידה בסיכון לתמותה מכל סיבה לעשר שנים במטופלים שעברו CABG.

החוקרים ערכו ניתוח מבוסס אוכלוסיה בתושבי מחוז אולמסטד במינסוטה שבארצות הברית שעברו CABG בין השנים 1996-2007. החוקרים העריכו את הקשר בין השתתפות בשיקום (CR) במרפאת חוץ לבין ההשרדות בטווח הארוך.  הם  ערכו ניתוח תוך שימוש  במודל Cox PH regression כדי להעריך את הקשר שבין התמדה ונוכחות ב-CR ובין התמותה מכל הסיבה, שהותאמה לנטיה להתמיד בשיקום.

החוקרים  זיהו בקרב האוכלוסיה 846 מטופלים, רובם הגדול לבנים שהיו בני 66 (±11 שנים, 76% מהם גברים) וששרדו לפחות במשך 6 חודשים לאחר הניתוח שעברו, ושמתוכם כמעט 70% (582 משתתפים) השתתפו בשיקום. במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 9 שנים (± 3.7 שנים), שיעור התמותה ל-10 שנים מכל סיבה היה 28% (ועמד על 193 מקרי מוות). לאחר שנערכה התאמה לנטיה להשתתף ב-CR, ההשתתפות בשיקום נקשרה עם ירידה בסיכון היחסי לעשר שנים לתמותה מכל סיבה ב-46% (HR של 0.54, עם 95% CI, 0.40-0.74; p<0.001) , וירידה אבסולוטית בסיכון לעשר שנים של 12.7% (עם מס מטופלים נדרש של 8 לצורך מניעת מקרה תמותה אחד מטופלים , (NNT=8 . לא נראה כי יש אפקט דיפרנציאלי של ה-CR על התמותה מבחינת הגיל (מתחת או מעל לגיל 65), המין, נוכחות של סוכרת או היסטוריה של אוטם שריר הלב.

החוקרים מסכמים כי השתתפות בשיקום לבבי לאחר ניתוח מעקפים קשורה לירידה מובהקת בסיכון לתמותה מכל סיבה לעשר שנים. לדבריהם, הממצאים תומכים בתקן הלאומי האמריקאי הממליץ על CR במטופלים הללו.

לתקציר המחקר

CIRCULATIONAHA 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה