ערכי GFR ואלבומינוריה מנבאים תמותה בחולי סוכרת (Cardiovasc Diabetol)

מתוצאות מחקר Diabetes Heart Study עולה כי התפקוד הכלייתי ואלבומינוריה הינם גורמי סיכון בלתי-תלויים לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם בחולים עם סוכרת מסוג 2, גם לאחר תקנון למדדי סידן בעורקים הכליליים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ריבוד הסיכון של חולים עם סוכרת מסוג 2 עדיין זוכה לעדיפות גבוהה בטיפול בתחלואה ובתמותה על-רקע המחלה, כולל עקב מחלות לב וכלי דם. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים אם מדדי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) ויחס אלבומין:קריאטינין בשתן הינם גורמים מנבאים בלתי-תלויים לתמותה קרדיווסקולארית באמריקאים ממוצא אירופאי עם סוכרת מסוג 2, לאחר תקנון למחלות לב וכלי דם תת-קליניות.

מחקר DHS כלל 1,220 משתתפים עם מדדים בסיסיים של ריכוז קריאטינין, מדדי eGFR, יחס אלבומין:קריאטינין בשתן ונגעים מסוידים בעורקים הכליליים, כפי שנקבע לפי בדיקת CT ללא חומר ניגוד. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה קרדיווסקולארית עם מדדי מחלת כליות, לאחר תקנון לגורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם ומדדי CAC כמדד לתחלואה קרדיווסקולארית תת-קלינית.

המשתתפים היו במעקב במשך 8.2 נים במהלכן 247 הלכו לעולמם (20.9%), 107 חולים מתו עקב מחלות לב וכלי דם (9.1%). מניתוח סטטיסטי עלה קשר חיובי עם ריכוז קריאטינין בדם ויחס אלבומין:קריאטינין בשתן וקשר שלילי עם ריכוז אלבומין בדם ומדדי eGFR ובין תמותה מכל-סיבה. הקשרים נותרים מובהקים סטטיסטים לאחר תקנון לגורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם, כמו גם למדדי CAC (Coronary Artery Calcium). מגמות דומות תוארו עם ניבוי הסיכון לתמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי התפקוד הכלייתי ואלבומינוריה הינם גורמי סיכון עצמאיים לתמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה באמריקאים ממוצא אירופאי, גם לאחר תקנון למדדי CAC.

Cardiovasc Diabetol. 2013;12(68)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה